Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Slimmer rijden

Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-01-2024

Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #1
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #1
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #2
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #2
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #3
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #3
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #4
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #4
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #5
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #5
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #6
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #6
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #7
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #7
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #8
Rijden in de winter: voorbereiden en anticiperen #8

Rijm, mist, ijzel, sneeuw, regen, duisternis, aquaplaning: rijden in de winter brengt heel wat moeilijkheden mee. Wij geven u enkele tips om de winter geruster door te komen.

Sommige uitrusting moet je in de winter echt voorzien in je auto: een paar handschoenen, een krabber, een ontdooiend product, een koudebestendig product voor de ruitensproeiers en eventueel een deken, kettingen (met een plat stuk karton voor als je op je knieën moet zitten) en een vervangset lampjes en zekeringen. U kunt ook vermijden dat u moet krabben door ’s avonds een stuk karton op de voorruit te leggen, tenzij u de auto in de garage kunt zetten natuurlijk. Tijdens het rijden moet u goed anticiperen en letten op onzichtbare valkuilen, zoals ijzelplekken ’s morgens. En als goed voorkomend bestuurder heeft u er natuurlijk aan gedacht om uw auto voor te bereiden en uit te rusten met winterbanden of als dusdanig gehomologeerde exemplaren.

Bij het vertrekken

Vertrek ’s morgens niet zonder voldoende zicht, zowel naar voren en naar achteren als naar opzij. Ideaal is een programmeerbare klimaatregeling. Anders kunt u beginnen krabben en eventueel een ontdooiend product gebruiken. U kunt de motor onmiddellijk na het krabben starten en de ontwaseming en airco aanzetten om te voorkomen dat het ijs direct terugkomt. U mag wel niet overdrijven met de voorverwarming. Activeer de ruitenwissers niet zolang er een laag sneeuw of ijs op de voorruit of de wissers ligt. In het beste geval verslijt u de wissers en in het slechtste geval laat u een zekering springen door het systeem te forceren. Na een winterse bui verwijdert u best de sneeuw die de uitlaat verstopt. Zodra u klaar bent om te vertrekken, is het ook beter om niet met uw jas aan te rijden. Trek ook uw handschoenen uit (tenzij ze speciaal voorzien zijn om te rijden). Heeft het gesneeuwd, vergeet dan ook uw schoenen niet af te kloppen tegen de koetswerkdrempel om de sneeuw van uw zolen te verwijderen.

Winterbanden: prijzen en verplichtingen

Voor winterse rijomstandigheden bestaan er ook winterbanden. Die verbeteren de veiligheid bij koud weer en op natte, besneeuwde of gladde wegen. Ze zijn heel doeltreffend tegen aquaplanning op een koud wegdek en zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius duikt, zelfs op een droog wegdek. Een volledige uitrusting met goede winterbanden kost gemiddeld 300 tot 800 euro. Hierbij moet u eventueel nog de prijs van de stalen wielen (aanbevolen in de winter) of de velgen en de montage tellen. Soms kan dit oplopen tot meer dan duizend euro. Ondertussen liggen de zomerbanden wel lekker warm te wachten tot de winter voorbij is, zonder dat ze verslijten. Vaak vertegenwoordigt dus enkel de eerste keer een extra investering. Maar wanneer uw auto ongecontroleerd begint te schuiven, kan de schade uiteraard veel meer kosten dan het verwisselen van uw banden.

In heel wat Europese landen zijn dergelijke banden verplicht in de winter, tijdens een bepaalde periode of wanneer de omstandigheden het vereisen. De groeven van een winterband moeten minstens 4 millimeter diep zijn in Frankrijk en in Oostenrijk als je op een col rijdt. Op verschillende plaatsen kan het ook verplicht zijn om met sneeuwkettingen te rijden. Deze verplichting wordt gemeld op blauwe borden. De sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen en er gelden dan andere snelheidsbeperkingen. Niet onbelangrijk: in België is het mogelijk om sneeuwkettingen te huren.

Vierseizoensbanden

Vierseizoensbanden zijn tegenwoordig performanter dan vroeger. Ze blijven echter een compromisoplossing, die weliswaar iets minder duur is. Ze kunnen dienen voor wie er tegenop zien om het half jaar van bandenset te veranderen. Maar opgelet: het zijn niet de beste banden in de winter en ook niet in de zomer, terwijl ze ook sneller verslijten dan klassieke banden. Ze kunnen gebruikt worden door bestuurders die voornamelijk in de bebouwde kom rijden of die weinig kilometers afleggen in streken waar de winters niet te streng zijn – en die bovendien hun auto eventueel kunnen missen als het hard heeft gesneeuwd.

Het voertuig onder controle houden

In de winter is een defensieve rijstijl de beste oplossing. Zelfs met goede winterbanden. Het beste is om snelheid te minderen, een veilige afstand te bewaren en soepel en voorzichtig te rijden. Tijdens een periode van vrieskou is het altijd opletten op bruggen, op plaatsen waar veel wind is en daar waar water kan blijven staan of lopen (en dus bevriezen). Als u begint te slippen, is het heel belangrijk dat u blijft kijken in de richting waar u naartoe wilt en niet naar het obstakel. En u mag vooral niet te bruusk remmen, zeker niet met zomerbanden.

Lessen volgen

Maar vaak eindigt een schuiver in een slippartij met in het beste geval blikschade en een ritje naar huis op een takelwagen. Om dit te voorkomen kan het nuttig zijn om een stage defensief rijden te volgen. Deze initiaties zijn praktijkgericht en er is geen sprake van sportief rijgedrag. Je leert er anticiperen en een obstakel te vermijden op een glad wegdek. In België zijn vijf scholen gegroepeerd binnen de federatie van Belgische instituten voor rijvaardigheid (FEBIR). Al die instellingen bieden initiatielessen rijvaardigheid aan van een halve of een hele dag. Verzekeringen, leasingmaatschappijen en autoclubs geven hun leden en klanten soms kortingen.

Voorbereiding van de auto

De vaakst voorkomende panne in de winter is een platte batterij. Dit startprobleem doet zich vaak voor zodra het koud en vochtig wordt. Dergelijk tijdverlies kunt u makkelijk voorkomen door uw auto voor te bereiden op de winter. U kunt heel eenvoudig de staat van de aansluitklemmen controleren en deze indien nodig schoonmaken met een stalen borstel. Heeft de batterij al tekenen van zwakte vertoond, dan moet ze dringend vervangen worden. Een klein winteronderhoud bij uw garage is zeker geen overbodige luxe. Temeer daar die ervan zal profiteren om indien nodig antivriesproducten toe te voegen. Ten slotte is het ook nuttig om regelmatig de goede werking van de lichten te controleren en defecte lampjes zo snel mogelijk te vervangen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests