Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Advies bij de aankoop

Private lease: iedereen gelukkig?

Geschreven op 09.02.2016

Private lease: iedereen gelukkig? #1
Private lease: iedereen gelukkig? #1
Private lease: iedereen gelukkig? #2
Private lease: iedereen gelukkig? #2
Private lease: iedereen gelukkig? #3
Private lease: iedereen gelukkig? #3

De leasingwereld moet zich heruitvinden, terwijl autobouwers nieuwe oplossingen zoeken om hun verkoop te boosten. Beide partijen vonden elkaar in een nieuw leaseaanbod voor particulieren.

Dankzij zogenoemde ballonfinancieringen kunnen constructeurs erg competitieve maandelijkse afl ossingen aankondigen, maar het voorschot dat je moet betalen, is in dat geval vaak groot. Bij leasing voor particulieren is er geen voorschot. Verhuurders en invoerders off eren hun marges op om tarieven aan te bieden die bijzonder aantrekkelijk kunnen zijn. Een nieuwe auto voor 200 euro per maand? Het lijkt wel een droom. Financiering, verzekeringen, onderhoud, banden, enzovoort: het allemaal in die prijs inbegrepen...

LeasePlan gaf een tijdje terug de aanzet bij Media Markt: voor 189 euro per maand all-in vonden de Opel Corsa Enjoys gretig aftrek. Het autoverhuurbedrijf besloot het ijzer te smeden terwijl het heet was, en lanceerde een nieuwe tijdelijke actie, opnieuw in de fi lialen van Media Markt. Deze keer worden twee modellen van Toyota aangeboden: de Aygo en de Auris. Voor de Aygo begint het jaarlijkse aantal kilometers bij 7.500 per jaar, wat moet volstaan voor een voornamelijk in de stad wonend publiek. Vandaar een recordprijs van 179 euro, en een meerprijs van amper 15 euro per maand om het aantal kilometer per jaar te verdubbelen. Als de reacties even enthousiast blijven, kunnen we ons voorstellen dat LeasePlan een meer permanent aanbod zal overwegen.

Nog meer spelers

Dat is sinds het begin van dit jaar trouwens al het geval bij concurrent ALD Automotive, dat onmiddellijk heeft gereageerd. Het dochterbedrijf van Société Générale beheerde al langer contracten van operationele leasing die worden aangeboden in de distributienetten van verschillende merken. Nu zet ALD Automotive de stap naar leasing voor particulieren, eerst onder impuls van Fiat, maar al erg snel gevolgd door Nissan, Opel, Renault en Volvo. De formule heeft enkele stevige argumenten:

  • de prijzen zijn van hetzelfde kaliber als bij LeasePlan (tenminste voor de tijdelijke aanbiedingen in januari)
  • tariefaanpassingen, met name bij het wijzigen van het aantal kilometers, zijn op voorhand bekend (matrixrooster)
  • de producten worden aangeboden bij de concessiehouders

De enige voorwaarde is dat de klant minstens 23 jaar oud is en meer dan 3 jaar een rijbewijs heeft. Die beperking bestaat niet bij DirectLease, dat permanent
enkele modellen in private lease aanbiedt via zijn website. Ten slotte hebben ook Mercedes en Smart zich in het avontuur gestort via Mercedes-Benz Financial Services. Daar zijn in de maandelijkse huursom in sommige gevallen zelfs winterbanden inbegrepen.

Al een tiental merken

In totaal zijn dus al een tiental merken beschikbaar via leasing voor particulieren, waarvan acht (Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Mercedes, Nissan, Opel, Renault en Smart) via de dealers. En dat in volle salonperiode. De andere merken kijken logischerwijs aandachtig en zelfs een beetje bang toe, en bereiden zich voor om erg snel te reageren indien de markt interesse blijkt te hebben, wat waarschijnlijk het geval is voor de promotionele aanbiedingen. Eigenaar zijn van je auto lijkt voor veel potentiële kopers niet meer zo belangrijk, zeker niet voor de jongere generaties, die al gewoon zijn aan het ‘pay per use’-principe.

De inzet is van groot belang. Want dat de consument in veel gevallen voor deze formule gewonnen blijkt – eenieder moet natuurlijk voor zichzelf zijn berekening maken aan de hand van het model, het geschatte aantal kilometers, de duur, enzovoort – betekent niet noodzakelijk dat hetzelfde geldt voor de leveranciers. Leasingformules aanbieden aan particulieren betekent namelijk het businessmodel van de autodistributie grondig herzien en het risico lopen om de marges nog wat meer onder druk te zetten.

Bepaalde spelers blijven dan ook – voorlopig? – trouw aan klassiekere formules, met het risico dat ze zo enkele verkooptransacties laten schieten. Ondertussen zijn er opportuniteiten genoeg.

 

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken