Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Een tweedehandsauto kopen - Algemeen

Geschreven door David Leclercq op 30-09-2021

Een tweedehandsauto kopen - Algemeen #1

Het grote voordeel van een tweedehandswagen is natuurlijk het prijsvoordeel ten opzichte van een nieuwe auto. Maar hoe vermijd je valkuilen en hoe vind je de perfecte wagen?

De pro’s en contra’s

Het grote voordeel van een tweedehandswagen is natuurlijk het prijsvoordeel ten opzichte van een nieuwe auto. U kunt met andere woorden ‘dezelfde’ auto kopen voor minder geld, ofwel voor hetzelfde bedrag een grotere en/of luxueuzere wagen aanschaffen.

De tweedehandsmarkt is bijzonder groot, maar er zijn heel wat valkuilen. Bovendien hebt u geen garantie als u een tweedehandsauto van een particulier koopt (behalve als de merkgarantie nog loopt). Als u niet echt thuis bent in de autotechnologie, kunt u maar beter een kenner onder de arm nemen. Het is ook mogelijk om een tweedehands elektrische auto te vinden, vaak tegen een aantrekkelijke prijs.

Bij een particulier of in een garage kopen?

  • In het algemeen betaalt u bij een particuliere verkoper minder dan bij een handelaar, want de particulier hoeft geen btw te heffen op de verkoopprijs en al evenmin waarborg te bieden. Keerzijde van de medaille is dat u zonder garantie op weinig kunt terugvallen bij een geschil: u moet kunnen aantonen dat de tweedehandswagen een verborgen gebrek had.
  • Bij een professionele verkoper liggen de prijzen vaak hoger, maar de wet vermeldt wel een verplichte waarborg van 12 maanden voor fysieke personen die een tweedehandsauto kopen voor privégebruik. Controleer ook steeds of de garage een door Federauto erkende verkoper is. Die werkt met een verkoopcontract dat de koper beschermt.

Nuttige link: Hier vindt u de lijst met door Traxio erkende verkopers.

Tweedehandswagens met kwaliteitslabel van het merk

Steeds meer autoconstructeurs beschikken vandaag over hun eigen tweedehandsverkoopnetwerk. De auto’s ‘van het merk zelf’ worden verkocht met een kwaliteitslabel (Bijvoorbeeld My Way bij de Volkswagen-groep, Mercedes-Benz Certified bij Mercedes, BMW Premium Selection, Leeuwe-occasies bij Peugeot, etc.). Die door de invoerder gecreëerde labels staan synoniem met jonge gebruikte voertuigen die op diverse punten gecontroleerd werden.

De auto’s die via dit kanaal worden verkocht, zijn soms duurder dan elders, maar u kunt erop rekenen dat het kwaliteitswagens betreft. De constructeur verbindt er tenslotte zijn naam aan. Bovendien is de waarborg vaak uitgebreider dan de wettelijke. In sommige gevallen bedraagt ze zelfs vier jaar.

Nuttige links:

Garantie op tweedehandswagens

  • Bij wie?

Alleen professionele verkopers (handelaars) zijn wettelijk verplicht om 12 maanden waarborg te geven. Bij een verkoop tussen particulieren is geen garantie van toepassing.

  • Voor wie?

Behalve bij sommige kwaliteitslabels is deze garantie enkel geldig voor particuliere kopers die hun auto voor privédoeleinden gebruiken. Anders gezegd: ze geldt niet voor bedrijven, btw-plichtigen of fysieke personen die hun auto beroepsmatig gebruiken en ‘inbrengen’ in hun belastingaangifte. In tegenstelling tot de waarborg op een nieuw voertuig is de waarborg op een tweedehandsauto niet overdraagbaar wanneer u de auto doorverkoopt, tenzij anders bepaald.

  • Wat is gedekt?

De tweedehandswaarborg is geen omniumverzekering. De verkoper staat er borg voor dat het geleverde voertuig overeenstemt met wat werd overeengekomen en vermeld, maar de waarborg geldt niet voor slijtageonderdelen (banden, remmen, enzovoort), noch defecten te wijten aan een gebrekkig onderhoud.

  • Voor hoe lang?

De wettelijke garantieperiode voor een tweedehandswagen bedraagt 1 jaar, dat wordt opgedeeld in twee periodes van zes maanden.

Tijdens de 6 eerste maanden staat de wet aan de kant van de koper. Gebreken die in deze periode optreden, worden beschouwd als zijnde aanwezig op het moment van levering. Als de verkoper het tegendeel niet kan bewijzen, moet hij de reparatie ten laste nemen.

Als het gebrek echter optreedt na 6 maanden, dan is het aan de koper om te bewijzen dat het probleem al bestond op het moment van de levering van het voertuig.

  • Wat bij een geschil?

Soms is het moeilijk om te bepalen of een gebrek al aanwezig was, dan wel het gevolg is van normale slijtage. Een gebrek dat optreedt tijdens de garantieperiode, levert dan ook vaak conflicten op tussen koper en verkoper.

Om een (lange en vaak dure) rechtszaak te vermijden heeft Federauto een verzoeningscommissie in het leven geroepen voor tweedehandswagens. Die beslecht geen geschillen, maar stelt zich tot doel om tot een minnelijke schikking te komen tussen koper en verkoper. De verzoeningscommissie is enkel bevoegd voor verkopen die werden gesloten aan de hand van een Federauto-verkoopovereenkomst.

Nuttige links:

Wat te checken tijdens de testrit?

Als u een tweedehandswagen koopt, begint u uw inspectieronde bij het koetswerk: deuken of krassen doen de waarde van de auto verminderen. Zoek ook naar eventuele sporen van roest (een verschijnsel dat nog maar weinig voorkomt vandaag) in de hoeken van het koetswerk, de langsbalken en de onderzijde van de drempels.

Inspecteer vervolgens de staat van de banden: als ze ongelijkmatige slijtage vertonen, kan dat betekenen dat de schokdempers versleten zijn of dat de ophanging slecht is uitgelijnd.

Wat het aandrijfgeheel betreft, moet u zich ervan vergewissen dat er nergens een olielek is aan het motorblok, de versnellingsbak en de aandrijfassen. Zodra de motor op temperatuur is, controleert u de uitlaatgassen. Zwarte rook duidt op een slecht afgestelde injectie, blauwe rook op een afdichtings- of klepgeleidingprobleem en op olieverbruik. Witte rook wijst op een waterlek, eventueel ter hoogte van de cilinderkoppakking.

Check tijdens het rijden de stabiliteit van de auto in een rechte lijn en bij het remmen. Controleer tot slot het onderhoudsboekje of vraag naar de onderhoudsfacturen.

Bij een elektrische auto moet u de actieradius controleren aan de hand van het oplaadniveau van de accu en de procentuele verandering tijdens de rit.

Vergeet tot slot ook niet om rekening te houden met de Euronorm: bepaalde Belgische en Europese steden beperken de toegang tot hun grondgebied voor oudere auto's, of zijn van plan om dat te doen. Om een auto na 2020 nog te kunnen gebruiken, is het beter om een dieselwagen te kopen die minstens Euro 5-conform is of een benzinewagen die minimum Euro 2 haalt. Na 2025 moet dat zelfs Euro 6 zijn voor diesels en Euro 3 voor benzines.

Voor de verkoop noodzakelijke documenten

Bij de aankoop van een tweedehandsauto moet de verkoper u de volgende documenten overhandigen:

  • de factuur met de naam en het adres van de verkoper, en daarnaast de kenmerken van het voertuig
  • de aanvraag tot inschrijving (‘roze formulier’)
  • een geldig keuringsbewijs (maximumtermijn van 2 maanden)
  • het gelijkvormigheidsattest (dat bewijst dat de auto aan de technische voorschriften voldoet)
  • een certificaat voor de lpg-installatie als de auto daarmee is uitgerust
  • het tweedehandsinspectieverslag van de keuring
  • de CAR-PASS, een officieel en verplicht document dat de kilometerstand van de auto vermeldt.

Nuttige links:

Wat met de keuring?

Een tweedehandsvoertuig dat verkocht wordt, moet een specifieke technische keuring ondergaan voordat de auto kan worden ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar. Deze ‘tweedehandskeuring’, die 33 bijkomende punten controleert, is ten laste van de verkoper.

Nuttige links:

Hoe kunt u uw auto inschrijven? 

Na de aankoop moet u een BA-verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) afsluiten bij een verzekeraar naar keuze. De verzekeraar brengt een verzekeringsvignet aan op de aanvraag tot inschrijving en stuurt hem naar de Directie voor Inschrijving van Voertuigen (DIV). Het inschrijvingsbewijs is inbegrepen in de prijs van een nummerplaat (30 euro). Als u van auto verandert en uw plaat hergebruikt, dan betaalt u 26 euro.

Nuttige links:

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests