Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Salon de Bruxelles 2014 / Autosalon 2014: Paleis 11

Paleis 11 van de Heizel wordt volledig bezet door merken van de Volkswagengroep: Audi, Seat, Skoda en Volkswagen. Ster van het Paleis is de Audi R18 e-tron Quattro.

Audi
Naast driedeurs, de vijfdeurs (Sportback) en de Cabriolet voegt Audi voor het eerst een vierde koetswerkvariant toe aan het A3-gamma, namelijk een vierdeursberline. Die dient meteen als basis van de nieuwe Cabriolet-versie, die dus een echt drievolumekoetswerkkrijgt. Voor het eerst komt er ook een sportieve S3-afgeleide met 300 pk en vierwielaandrijving. Die eigenschappen heeft ook de RS Q3, de sportieve topversie van de compacte SUV Q3, die is afgeleid van de vorige Audi A3. In de neus ligt de 2.5-turbovijfcilinder uit de (vorige) RS3 en de TT RS, maar hij verliest hier 30 pk (310 pk). Vierwielaandrijving en een gerobotiseerde S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling zijn standaard.

Seat
Nu de derde generatie van de Leon een klein jaar op de markt is, krijgen we voor het eerst ook een breakvariant van de Spaanse middenklasser. Omdat hij op hetzelfde platform staat als de VW Golf Variant en de Skoda Octavia Combi, zou je een gigantische koffer verwachten. Dat is ook zo, al blijft de Leon ST met 587 tot 1.470 liter net een beetje achter op zijn twee neven. Dat komt omdat Seat iets meer voorrang heeft gegeven aan stijl en elegantie. En zeg nu zelf: bijna 600 liter is nog steeds uitstekend. De Leon ST heeft dus heel wat argumenten in huis voor een succesvolle carrière.

Skoda
De compacte cross-over Yeti ondergaat een behoorlijk drastische facelift. De opvallende neus met de dubbele ronde en vierkante koplampen verdwijnt en wordt veel conventioneler, met gewone, rechthoekige lichtblokken. Daarmee verliest het model een deel van zijn persoonlijkheid, maar past hij wel beter binnen de huidige stijlcanons van de Tsjechische Volkswagen-dochter.
Naast de vorig jaar al tentoongestelde Rapid met drievolumekoetswerk (maar evengoed vijf deuren) toont Skoda dit salon voor het eerst in België de Spaceback-versie. De wielbasis wordt niet ingekort, zodat de binnenruimte voor de passagiers identiek is, maar de afgekapte kofferbak maakt dat de bagageruimte wat inkrimpt (van 550 naar 415 liter). Een opvallend (optioneel) designkenmerk is de combinatie van een zwartglazen dak met een deels glazen kofferklep.

Volkswagen
De Duitse reus Volkswagen zet dit jaar groots in op alternatieve aandrijfvormen. Aardgasmodellen, elektrisch aangedreven varianten en hybrids. Hoewel ze officieel nog prototypes zijn, gaan deze elektrische versies van de kleine stadsauto Up en de middenklasser Golf allebei erg binnenkort in productie.
Het lijkt ongelooflijk, maar de sigaarvormige XL1 met vleugeldeuren is wel degelijk een productiemodel. Je kunt hem echter niet meer bestellen, omdat de oplage van 250 exemplaren onmiddellijk uitverkocht was - ondanks een prijskaartje van 111.000 euro voor een vermogen van 75 pk. Dat komt omdat de XL1 als unique selling point naar voren schuift dat hij de eerste auto ter wereld is die minder dan 1 l/100 km verstookt op de Europese normcyclus. Dat heeft hij te danken aan zijn plug-inhybride aandrijving, die naast een elektromotor een beroep doet op een 800 cc kleine tweecilinder-TDI met slechts 48 pk.
De opvolger van de Golf Plus verandert van naam. Hij verliest de verwijzing naar de Golf en heet voortaan gewoon Sportsvan. Maar verder verandert niets aan het concept: de Sportsvan is een verhoogde Golf met verbeterde moduleerbaarheid. De achterbank is namelijk verschuifbaar en de rugleuning ervan verstelbaar. In vergelijking met zijn voorganger groeit de kofferruimte met 74 liter, tot 498 liter in de kleinste opstelling. Alle motoren voldoen aan de Euro 6-uitstootnorm en er is een BlueMotion-versie gepland met een normverbruik van slechts 3,7 l/100 km. Omdat VW Belgium nog niet de toestemming had om de productieversie te tonen, is de auto op de stand officieel weliswaar een conceptcar, maar hij is absoluut identiek aan het eindproduct.
Nog maar pas zijn de GTI (220 of 230 pk) en GTD (184 pk) op de markt of Volkswagen komt al aandragen met een nóg krachtiger versie van de nieuwe Golf. Net zoals zijn voorganger wordt deze Golf R voortgestuwd door een turboviercilinder die standaard de vier wielen aandrijft. Met 300 pk is hij 30 pk sterker dan zijn voorganger en dat extra potentieel onderstreept hij met niet langer twee, maar wel vier uitlaatpijpen. Met de optionele DSG-versnellingsbak spurt hij naar 100 km/h in 4,9 seconden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten