Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / EP Tender: aanhangwagen die stroom aanmaakt

Geschreven door Olivier Maloteaux op 02-03-2016

Voor wie het rijbereik van zijn elektrische Renault te klein vindt, biedt het bedrijf EP Tender een aanhangwagen aan die al rijdend stroom produceert.

Om hun actieradius te vergroten kiezen sommige auto’s ervoor om een verbrandingsmotor in hun koffer te installeren, zoals de BMW i3 REX. Het Franse bedrijf EP Tender stelt een alternatief voor: een huuraanhangwagen met een kleine benzinemotor die het rijbereik van elektrische Renaults verlengt. Zo kun je met je Zoé op reis gaan zonder te vrezen dat je zonder stroom komt te zitten... EP Tender heeft de daad bij het woord gevoerd en reed vanuit Parijs naar het salon van Genève in zijn elektrische Zoé, en legde daarbij dus een traject af van 570 kilometer.  

Indische motor

In de kleine aanhangwagen schuilt de tweecilinder-benzine van 624 cc en 25 pk uit de Tata Nano. Zodra de aanhangwagen aan de auto gekoppeld wordt, begint de kleine motor te draaien en doet hij dienst als stroomgenerator om de batterij op te laden, waarbij hij tot 500 kilometer extra rijbereik levert dankzij zijn tank van 35 liter (wat toch een verbruik van 7 l/100 km betekent...). De aanhangwagen beschikt over een kleine bagagedrager en om achteruit te rijden hoef je geen ervaring te hebben met aanhangwagens, want in dat geval komen de wielen gewoon omhoog. De tank bevindt zich in een compartiment dat beschermd is tegen botsingen.

Prijs

De EP Tender-aanhangwagen is momenteel enkel gehomologeerd voor gebruik bij de elektrische Kangoo. Maar de homologatie voor de Zoé zou er ook moeten aankomen. In de praktijk zal de klant de aanhangwagen niet kunnen kopen, maar moeten huren. Daarvoor moet het voertuig eerst uitgerust worden met een trekhaak met specifieke elektrische koppelingen (met een prijs van ongeveer 600 euro), waarna je nog eens een jaarabonnement van 40 euro moet nemen. Om de aanhangwagen zelf te huren betaal je 17 euro voor het eerste uur en vervolgens 7 euro voor elk bijkomend uur. En daar komt dan nog eens de prijs van de verbruikte benzine bij... Op die manier wordt je reis naar het Zuiden van Frankrijk natuurlijk een dure grap. De verhuurpunten zullen in eerste instantie (in 2017) enkel in Frankrijk te vinden zijn. Pas in 2018 zullen ze uitgebreid worden naar andere Europese landen. Als het project zolang standhoudt tenminste...    

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten