Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Wegennet: rode lantaarn voor België

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-04-2016

België is het Europese land dat het minst investeert in zijn weginfrastructuur. Het doet zwaar onder voor Nederland, Portugal, Frankrijk en Spanje. De gegevens werden bekendgemaakt door het VBO.

Grote putten, vangrails die weinig vervangen worden, verdwenen wegmarkeringen, wegen die niet afgewerkt zijn of gestopt wegens gebrek aan budget, gesloten tunnels, slecht onderhouden bruggen: er zijn heel wat gebreken aan onze wegen. De Belgische automobilist en de buitenlander die passeert, ziet dagelijks dat ons land te weinig investeert in infrastructuur. Een studie van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) waarover de krant L’Echo bericht, toont dat ons land het laagste percentage van zijn bbp (bruto binnenlands product) investeert in zijn infrastructuur van heel Europa.

0,6% van bbp

27% van de openbare investeringen in België wordt besteed aan infrastructuur (wegen, tunnels, bruggen, spoorwegen, luchthavens enzovoort). Alles samen bedroegen de overheidsinvesteringen tussen 2010 en 2013 2,4% van het bbp of 9 miljard euro, voor infrastructuur dus 0,6% van het bbp. België is hiermee de laatste in de Europese klas. De basis van de weg-, spoor- en waterwegen is nochtans vrij goed. Maar ze zijn versleten omdat ze slecht onderhouden of hersteld worden door uitgaven die al dertig jaar dalen. Resultaat: onze wegen zijn een geïndustrialiseerd land onwaardig.

De slechtste wegen

Qua wegen loopt België duidelijk achter, met een 30ste plaats op 140 landen van het World Economic Forum (WEF). Ter vergelijking: Frankrijk (wereldkampioen in 2011) staat momenteel zevende in het klassement omdat het weggennet verslechterde door minder onderhoudsinvesteringen. De top-5 bestaat momenteel uit de Verenigde Arabische Emiraten, Nederland, Singapore, Portugal en Hongkong. Als België tot in de top-10 wil geraken (tot op het niveau van Spanje) dan moet het ongeveer tien miljard euro investeren.

Spoorwegen

De spoorwegen staan op de zeventiende plaats met een netwerk van 117 km sporen per 1.000 km². De staat besteedt ongeveer 0,35% van het bbp of meer dan de helft van het geld aan alle infrastructuur. Met dit record staat België op dit vlak eerste. Nochtans is de kwaliteit niet op de afspraak door veel vertragingen en verouderd materiaal. Volgens Le Soir zou één op de vier kilometers vervangen moeten worden, zo’n 225.000 dwarsliggers. Erger nog: volgens de krant is 80 procent van de gemetselde bruggen meer dan 100 jaar oud en de gemiddelde leeftijd van de tunnels bedraagt 87 jaar. Op het vlak van luchthavens komt ons land beter voor de dag.

Waar gaat het geld naartoe?

Van de 9 miljard euro van het bbp die tussen 2010 en 2013 geïnvesteerd werd om ons land te laten functioneren, werd 14% besteed aan ziekenhuizen en scholen, 17% aan huisvesting, 27% aan infrastructuur en de rest (42%) aan openbare diensten (sociale zekerheid, openbare instellingen, de fiscus, de politie, de brandweer, defensie, …). Met andere woorden: de hele administratie slorpt zelf al 3,8 miljard euro op. Dat gaat dus niet over enkele gasfabriekjes. Er loopt eerder iets fout bij een weinig doeltreffend beheer, een zware overheidsadministratie, openbare aanbestedingen, communautaire conflicten en onophoudelijke bezuinigingen bij overheidsuitgaven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten