Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Benzine haalt diesel in

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-04-2017

2017 is het jaar van de heropleving van de benzine. Voor het eerst sinds 1997 zijn er in België meer nieuwe auto’s met een dergelijke motor ingeschreven dan met een diesel, of toch in de eerste maanden van het jaar.

In 2011 reed 75,3 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in ons land op diesel. Dat was de periode van de CO2-premies. Sindsdien zijn de belastingen en accijnzen geëvolueerd, vooral dan in Vlaanderen. Zonder te vergeten dat heel wat hybride modellen zijn verschenen. En ook de dreiging om bepaalde steden in eigen land of in het buitenland niet meer in te mogen met diesels begint door te wegen. Het overwicht van diesel kalft dus maand na maand af.

Diesel de rug toegekeerd

In de eerste twee maand van 2017 is de bocht pas echt ingezet. Voor het eerst in 20 jaar is de diesel niet langer de favoriete motor van de Belg wanneer hij een nieuwe auto koopt. Hij is goed voor nog ‘maar’ 47,1 procent van de inschrijvingen. Het benzineaandeel is gestegen van 23,5 procent in 2011 naar 48 procent in 2017. In dat geheel zijn hybrides goed voor 4 procent marktaandeel. De overige procentjes gaan naar lpg-auto’s (steeds minder), CNG-auto’s (steeds meer) en elektrische voertuigen.

Ook elders

Deze ommekeer in de voorkeur van automobilisten zien we niet enkel bij ons. Ook in Frankrijk daalt de interesse voor diesels, met in maart nog 47 procent van de nieuwe inschrijvingen, tegenover 73 procent in 2012. En dat ondanks een bonus-malussysteem dat nog steeds enkel op CO2-uitstoot is gebaseerd en dat dus diesels bevoordeelt. Dat consumenten toch hun keuze aanpassen, ligt ongetwijfeld aan de plaatselijke overheden die proberen om diesels uit de stad te weren, en dan vooral in Parijs. Dieselwagens krijgen trouwens een minder gunstig ecovignet dan benzines.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten