Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Berekeningsprotocol van werkelijk verbruik bij PSA

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-10-2016

Dertig modellen van Citroën, DS en Peugeot geven sinds juli hun werkelijke verbruik weer. De groep PSA heeft het testprotocol en de etappes aangepast waarmee de verbruikscijfers in werkelijke omstandigheden berekend worden.

Tien nieuwe modellen van PSA, waaronder de Citroën C3 en de Peugeot 3008 gaan de verbruikstests in werkelijke omstandigheden volgen die opgesteld werden door de groep PSA. De Franse constructeur wil zo open kaart spelen ten opzichte van de Europese verbruiksnormen, die geacht worden te ver van de werkelijkheid te liggen. De groep heeft overigens het volledige meetprotocol vrijgegeven.

Het parcours

Er moet gezegd dat de auto's bestuurd worden door 'niet-professionele' bestuurders over een parcours van 100 kilometer van openbare wegen, dat bestaat uit 32,4 procent snelwegen, 24,7 procent stadswegen en 42,9 procent gewone wegen. Het parcours moet minimaal drie keer afgelegd worden door twee verschillende bestuurders. In werkelijkheid wordt de test vijf keer herhaald. De testers moeten zich niet aan bepaalde rijrichtlijnen houden, behalve dan dat ze normaal moeten accelereren en de snelheidsbeperkingen moeten respecteren.

Andere voorwaarden

De auto moet koud gestart worden nadat hij ten minste een uur stilgestaan heeft in een atelier. Alle uitrustingen die over een automatische functie (ruitenwissers, koplampen, klimaatregeling) beschikken moeten op automatische modus blijven staan. Indien anders moet de gekozen modus op de vragenlijst genoteerd worden. In geval van een oranje of rood alarm van Météo France mag de test niet plaatsvinden. Ook niet bij buitentemperaturen die lager zijn dan 5° C of hoger zijn dan 30° C. Het testvoertuig moet ingereden zijn (minimaal 1.000 kilometer) en moet ideaal gezien tussen 3.000 en 20.000 kilometer op de teller hebben.

Correcties

De verzamelde gegevens worden vervolgens geanalyseerd en verbeterd volgens tal van variabelen en vergeleken met tests op de bank. Het protocol werkt voortaan volgens drie zeer aparte etappes: de selectie en de verificatie van het voertuig, het rijden met het voertuig en de metingen en de nabehandeling van de meetresultaten.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten