Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Europees akkoord over de uitstoottest stoot op veto van de wetgevers

Geschreven door David Leclercq op 13-11-2015

De grote tegenkanting van het Europese Parlement over de herziening van de NOx-uitstoottesten voor nieuwe wagens vergroot het risico op een veto van de wetgevers.

Het afgezwakte plan veronderstelt een actie van de EU om de NOx-uitstoot vanaf september 2017 te evalueren in reële rijomstandigheden, en dit als gevolg van bewijzen dat de reële uitstoot op de weg 400 tot 500 procent hoger ligt dan in de laboratoria. Volgens dit plan zou de reële NOx-uitstoot de toegelaten uitstoot met maar liefst 110% mogen overschrijden tot in januari 2020. Nadien zou de reële limiet van de EU, die 80 milligram per kilometer bedraagt, permanent met 50% overschreden mogen worden.

In het kader van het plan dat overeengekomen werd door de regeringen van de EU zou de NOx-uitstoot in reële rijomstandigheden 168 mg/km mogen bedragen tussen september 2017 en januari 2020. Dit sluit dichter aan bij de vorige Euro 5-norm van 180 milligram per kilometer dan bij de huidige Euro 6-norm van 80 mg/km.

Het milieucomité van het Europees Parlement zal een aanbeveling doen opdat de voltallige kamer het akkoord zou verwerpen dat de nationale regeringen van de EU op 28 oktober sloten uit bezorgdheid voor de bijkomende kosten voor de autoconstructeurs.

"Als de wetten niet worden toegepast, dan hebben ze ook geen enkele betekenis”, zo verklaarde Matthias Groote, Duits socialistisch lid van het Europees parlement tijdens het milieucomité dat dinsdag plaatsvond in Brussel. “We zullen echt voet bij stuk moeten houden, anders wordt het gewoon belachelijk.”

Het akkoord tussen de regeringen van twee weken geleden over de NOx-testen tijdens reële rijomstandigheden heeft de Europese commissaris voor Industrie Elzbieta Bienkowska gedwongen om terug te komen op een strenger voorstel dat ze zelf had gedaan. Haar plan zou een overschrijding van 60 procent van de maximale NOx-limiet van de EU toegelaten hebben gedurende twee jaar vanaf september 2017 en zou de wettelijke beperking hebben toegepast vanaf september 2019. Het goedkeuringsproces voor een dergelijke reglementering houdt in dat de nationale regeringen over de eigenlijke inhoud beslissen en dat het Europees parlement binnen de 3 maanden het voorstel naar boven of onder bijstelt. Wanneer het milieucomité zou oproepen tot een veto, dan moeten minstens 376 leden van de plenaire vergadering de weigering volgen voor deze een juridisch effect kan hebben.

De uitstootfraude van VW

De Europese besluitvormers hebben geprobeerd om een evenwicht te vinden tussen de belangen van de consumenten en de producenten, en dit gedurende meer dan een maand nadat VW politieke consternatie veroorzaakte door toe te geven dieselmotoren te hebben uitgerust met een sjoemelsoftware die de Amerikaanse controles op NOx-uitstoot moest omzeilen.

Dit bedrog, dat de Duitse autoriteiten ertoe heeft aangezet om op Europese schaal de terugroeping te bevelen van 8,5 miljoen Volkswagens, kan in Europa mogelijk explosieve politieke gevolgen hebben. Dit omdat meer dan de helft van de auto’s in deze regio op diesel rijdt en omdat heel wat EU-landen moeite hebben met het behalen van de doelstellingen die de EU zich heeft gesteld met betrekking tot schone lucht, bedoeld om ziekte en vroegtijdig overlijden bij de mens te verminderen.

“Het probleem zal niet verdwijnen tot we de lucht die we inademen weer schoonmaken”, zo verklaarde Seb Dance, een Brits parlementslid van de socialistische groep, de tweede grootste fractie in een parlement dat in totaal 751 zetels telt.

De leden van de grootste groep binnen dat parlement, de christendemocraten met 216 zetels, hebben zich minder kritisch uitgelaten over het akkoord tussen regeringen, maar ze wilden toch niet uitsluiten dat de Europese Commissie, het regelgevende orgaan van de Unie, een nieuw voorstel zal moeten uitwerken.

“Is de Commissie bereid een nieuw compromis in te dienen en de kant van het Parlement te kiezen in deze kwestie?” dat is de vraag die Ivo Belet stelde, een Belgisch EU-parlementslid voor de christendemocraten. Als het Parlement bezwaar maakt “op het niveau van de Commissie en de Vergadering, dan kan ik me niet voorstellen dat de Commissie het standpunt van het Parlement zal negeren.”

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten