Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Volkswagen-affaire: Belgische overheid vraagt geen premies terug

Geschreven door David Leclercq op 08-10-2015

Terwijl we nog altijd wachten op een technische oplossing van Volkswagen voor de frauduleuze voertuigen, heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt laten weten dat de Staat geen terugbetaling zal eisen van de door de Staat toegekende premies.

De Belgische Staat is niet van plan om CO2-premies terug te eisen van Volkswagen-klanten die met een auto rondrijden met frauduleuze software. Dat is eigenlijk logisch, want de fraude waarvan de Duitse autoconstructeur beschuldigd wordt, gaat enkel over de uitstoot van stikstofoxide (NOx). De Belgische fiscale aanmoedigingspremies van weleer waren zuiver gebaseerd op de CO2-uitstoot, en dat is iets heel anders. Voor één keer kunnen we zeggen dat de minister begrepen heeft waar het over gaat, wat nog niet overal in Europa het geval is...

Gezondheidsrisico

De minister van Financiën verklaarde: “We gaan niet de eigenaar straffen van een ‘getrukeerde’ auto. Hij of zij is niet verantwoordelijk en heeft gehandeld als goede huisvader”. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block liet zich echter voorzichtiger uit over eventuele gezondheidsrisico's en we moeten eerst en vooral weten in welke mate de luchtkwaliteit beïnvloed is door deze zaak. Maar in dit opzicht kunnen alle constructeurs aan de kaak gesteld worden, want zodra we ons buiten de procedure van de uitstootnormen bevinden, is alles toegelaten. Het is zelfs legaal om dan veel meer uit te stoten, wat een veel hogere vervuilingsgraad impliceert.

Nog geen aanpassingen

In België, waar 393.648 voertuigen betrokken zijn, blijft de overheid voorzichtig, in tegenstelling tot sommige andere Europese landen. Vier ministers werden al gehoord door de Kamercommissie – waaronder de minister van Leefmilieu, Marie-Christine Marghem – en zij blijven voorzichtig. Want hoewel ze de zaak ernstig nemen, overwegen ze geen juridische stappen. Tot hiertoe althans, want “alles wat we kunnen doen, zal afhangen van het onderzoek dat in Duitsland gevoerd wordt”, zo benadrukte Marie-Christine Marghem.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten