Barst er binnenkort een nieuw schandaal uit bij de autoconstructeurs? Het lijkt erop, want de Belgische ngo Transport & Environment doet enkele opmerkelijke onthullingen. Deze ngo stelt dat bandendrukmeters niet zo betrouwbaar zijn.
Twee types
Concreet wijst Transport & Environment op het bestaan van twee soorten bandendrukmeters, die verplicht zijn sinds 2014 voor alle nieuwe auto’s in Europa. Het eerste type – doorgaans voorbehouden aan auto’s uit het topgamma – meet direct de bandendruk in het wiel zelf. Het tweede type heeft de vorm van software die de rijparameters (bandentrillingen, wielrotaties) meet en niet de druk in de band zelf. En volgens Transport & Environment knelt daar het schoentje.
Ernstige twijfel
Volgens de ngo, die tests uitvoerde op de Fiat 500L en Volkswagen Golf, gaat alles goed bij de homologatie. Maar na de verkoop blijken de waarschuwingsparameters plots minder gevoelig afgesteld, om valse meldingen te vermijden. Kortom, de ngo vraagt zich af of de indirecte meetsystemen uitgerust zijn met software voor de officiële tests, die daarna uitgeschakeld wordt als de auto op de weg rijdt. Nog volgens Transport & Environment is het hoog tijd om de Europese testmethode te herzien. Indien de hypothese bevestigd wordt, is de kans groot dat geen enkele constructeur aan het schandaal ontsnapt. Bovendien moet je weten dat in de Verenigde Staten alleen de sensoren die rechtstreeks de bandendruk meten, toegelaten zijn.
HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum