Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Noorwegen houdt van elektrische auto’s, België hinkt achterop

Geschreven door David Leclercq op 29-07-2015

Ondanks het vooruitzicht dat de fiscale stimuli er teruggeschroefd zullen worden, is Noorwegen nog altijd de belangrijkste markt voor elektrische auto’s. De Belgische markt blijft klein, maar groeit toch.

Wat het eerste trimester van 2015 betreft, is Noorwegen volgens een studie van het gespecialiseerde onderzoeksbureau IHS Automotive opnieuw de belangrijkste markt ter wereld voor elektrische auto’s (volledig elektrisch en hybride). In het Scandinavische land heeft namelijk een derde (meer dan 33 procent) van de nieuw verkochte auto’s een elektromotor – over de eerste drie maanden van het jaar komt dat neer op 8.000 exemplaren. Een record, ook voor Noorwegen, want dat cijfer ligt ook 41 procent hoger dan in dezelfde periode in 2014. Bovendien hebben de Noren blijkbaar ook zo hun voorkeuren, want het populairste model is de Volkswagen e-Golf. Dat alles is echter weinig verrassend, want los van de inspanning van de burgers zijn er de enorme fiscale en andere stimuli door de Noorse overheid (gratis parkeren en opladen, specifieke rijstroken, aankoopstimuli, ontheffing van btw, enzovoort). Maar hoe lang zal dat nog duren? De Noorse overheid heeft immers besparingen voorzien en denkt er serieus aan zijn model te herzien.

Ook elders groei

In Nederland, het land waar de groei het op een na grootst is, werden in dezelfde periode 5.700 elektrische auto’s ingeschreven, wat toch 5,7 procent van de markt is. De grootste volumes van elektrische auto’s worden echter afgezet in de Verenigde Staten en in China, met respectievelijk 15.000 en 13.000 inschrijvingen. Dat is uiteraard niet slecht, maar vergeleken met de omvang van de markt is enige relativering toch op zijn plaats. De mix van elektrische auto’s vertegenwoordigt namelijk niet meer dan één procent in de Verenigde Staten (0,8 om precies te zijn), net zoals in China, waar op een jaar tijd een stijging met 700 procent kon worden opgetekend (tot 0,6 procent). Ook in het Verenigd Koninkrijk gaat de markt van elektrische voertuigen erop vooruit, van 0,3 procent in 2014 tot 1,2 procent dit jaar.

En België?

In België beschikt Febiac nog niet over de gegevens voor de eerste maanden van dit jaar. De statistieken van de vereniging van invoerders leren echter dat de verkoop van elektrische voertuigen vorig jaar verdubbeld is, tot 1.166 stuks, goed voor een marktaandeel van… 0,24 procent op 482.939 nieuw ingeschreven auto’s in 2014. Een karig resultaat dus, temeer omdat de elektrische auto bij ons nog altijd een elitair product blijft, aangezien het meest verkochte model de Tesla S is (521 stuks). De ‘democratischere’ modellen zijn dan ook veel minder populair (178 Nissan Leafs, 173 BMW i3’s en 110 Renault Zoë’s). Volgens IHS Automotive liet alleen Japan een sterke daling optekenen, van liefst 20 procent, wat zich laat verklaren door de algemene negatieve curve van de automarkt, getuige ook het feit dat Toyota niet langer de grootste constructeur ter wereld is.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten