Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Auto-industrie houdt hart vast voor een pijnlijke Brexit

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-01-2017

De Britse vereniging van autoconstructeurs en autoverkopers SMMT heeft gereageerd op de toespraak van eerste minister Theresa May. De SMMT is bang voor een Brexit die de douane-unie in gevaar brengt.

De Britse auto-industrie wordt gedragen door de plaatselijke merken, maar ook door de buitenlandse constructeurs met fabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Hun toeleveranciers zijn echter vaak gevestigd op het Europese vasteland. De toespraak van eerste minister Theresa May waarin ze zegt voor een harde Brexit te gaan, buiten de douane-unie maar met vrijhandelsakkoorden, maakt dat de SMMT het ergste vreest.

Belang van de douane-unie

Het “syndicaat” van de Britse auto-industrie SMMT brengt in herinnering dat “het essentieel is dat de eerste minister het belang erkent van de voorwaarden van een eengemaakte markt voor de autosector”. De SMMT gaat verder en geeft aan: “Wij hebben een regering nodig die voor een akkoord gaat dat een deelname aan de douane-unie meeneemt zodat we handel kunnen blijven drijven met de EU”. De vereniging vreest dat investeringen en “de levensvatbaarheid van de industrie” in gevaar komen als het omgekeerde gebeurt.

Europese relaties

De SMMT vreest onder meer voor de organisatie van de autofabrieken. Zo komt 60 procent van de onderdelen die in Britse sites wordt gebruikt van onderaannemers die in de Europese Unie zijn gevestigd. Bovendien zijn de merken die op Britse bodem aanwezig zijn grotendeels in handen van buitenlandse groepen die hun toegang tot de EU-markt willen behouden. Daarenboven komt 10 procent van de werknemers in de sector in het Verenigd Koninkrijk uit een ander EU-land. Als de handel met het Continent wordt bemoeilijkt, zou dat extra kosten met zich mee kunnen brengen, met als risico dat investeringen op het eiland verminderen.

Duurder

De SMMT heeft al berekend dat de Brexit 5,3 miljard euro aan douanekosten zou veroorzaken, en dat zelfs bij een vrijhandelsakkoord zonder douane-unie, want auto’s die zijn gebouwd met “buitenlandse” onderdelen zouden niet onder een dergelijk akkoord vallen. Bovendien zou de prijs van ingevoerde auto’s gemiddeld met 1.800 euro stijgen als wordt uitgegaan van een douanetaks van 10 procent. En dat zou zwaar kunnen gaan doorwegen op het zakencijfer van de verkopers…

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten