Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De zaak Volkswagen: is Renault aan de beurt?

Geschreven door David Leclercq op 24-11-2015

Volgens de Deutsche Umwelthilfe (DUH), een Duitse milieuvereniging, zou de Renault Espace tot 25 keer meer stikstofoxides uitstoten dan opgegeven. Renault ontkent. Een nieuwe bom?

Ook interessant: het volledige Volkswagen-dossier

 

De Deutsche Umwelthilfe (DUH), een Duitse milieuvereniging, voerde onlangs tests uit op verschillende voertuigmodellen, waaronder de Renault Espace 1.6 dCi. En de besluiten zijn verhelderend: naar gelang de motor warm of koud is, zou hij 13 tot 25 keer meer stikstofoxides produceren, de vervuilende uitstoot die verantwoordelijk is voor zure regen en ademhalingsproblemen bij kinderen. Zou het na Volkswagen nu de beurt zijn aan Renault?

“Alarmerend”

In september, bij het begin van de zaak Volkswagen, verklaarde de DUH al te beschikken over “gedetailleerde aanwijzingen van uitstootmanipulatie” bij verschillende andere constructeurs dan Volkswagen. Tijdens een conferentie in Berlijn verklaarde Jürgen Resch, de directeur van de Deutsche Umwelthilfe, dat hij de resultaten van de Renault Espace dCi aan de kaak moest stellen, “want uit andere tests waren voor deze auto al angstwekkende reële uitstootniveaus gebleken”. Hij voegde er nog aan toe: “alle schommelingen in de omstandigheden voorafgaand aan de tests met een warme in plaats van een koude motor hebben geleid tot nooit eerder gemeten uitstootwaarden”.

In Zwitserland

De Deutsche Umwelthilfe verklaarde dat deze uitstootniveaus gedetecteerd werden tijdens de procedures van de nieuwe Europese testcycli (NEFZ) en dat ze waargenomen werden in vijf afzonderlijke tests met een warme motor. De metingen werden uitgevoerd door de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Bern, Zwitserland. We kunnen ons voorstellen tot welke problemen deze situatie zal leiden voor de Franse constructeur, die voor de Duitse markt juist hoge verwachtingen koestert voor zijn Espace. Hoe dan ook, de informatie die vrijgegeven werd door de Deutsche Umwelthilfe, moet nog altijd de nodige voorzichtigheid behandeld worden, want het spreekt voor zich dat àlle voertuigen in reële omstandigheden veel meer uitstoten dan tijdens de normcyclus.

Het systeem hervormen

Het probleem ligt eigenlijk eerder bij het evaluatiesysteem dan dat er sprake is van echte fraude. Tenzij er binnenkort nog andere elementen aan het licht komen uiteraard. Maar de DUH roept nu al op tot een hervorming van het Europese systeem voor de evaluatie van de uitstoot. Axel Friedrich, medeoprichter van de International Council on Clean Transportation (ICCT) - het orgaan dat het gesjoemel van Volkswagen in de Verenigde Staten ontdekte – was razend en stelde: “het is ongelofelijk dat moderne dieselauto’s de lucht die we inademen, op die manier vervuilen en toch zomaar mogen blijven rondrijden."

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten