Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De zaak VW: toeleverancier Bosch op de rooster

Geschreven door David Leclercq op 20-11-2015

De Amerikaanse autoriteiten hebben besloten om hun onderzoek naar Bosch op te drijven om erachter te komen welke rol de toeleverancier eventueel gespeeld zou hebben in het schandaal met de sjoemelsoftware.

De Amerikaanse autoriteiten doen onderzoek naar de Duitse toeleverancier Robert Bosch GmbH en naar de rol die dit bedrijf gespeeld zou kunnen hebben in de zaak van het gesjoemel met de uitstootnormen, zo verklaarde een bron die dicht bij het onderzoek staat aan het persagentschap Reuters.

Op de hoogte of niet

De federale procureurs en de Amerikaanse minister van Justitie willen weten of Bosch, wereldwijd de belangrijkste toeleverancier, op de hoogte was van het gesjoemel en er eventueel op de één of andere manier aan meegewerkt heeft. Want het is duidelijk dat Bosch de sleutelonderdelen leverde voor dieselmotoren die bij de zaak betrokken zijn. Tot hiertoe is er nog geen bewijs dat Bosch iets met de zaak te maken heeft.

Het elektronische beheer

We weten echter dat Bosch de besturingsmodule van de motor geleverd heeft. Het gaat hier om de EDC17 en ook de (basis)software voor bijna alle voertuigen met een viercilinder-dieselmotor die in Noord-Amerika verkocht werden bij Volkswagen, maar ook bij BMW en Mercedes-Benz. Volkswagen gebruikte een gewijzigde versie van deze module die de ingebouwde software uitschakelde wanneer een milieutest gedetecteerd werd. De frauduleuze software wordt ook defeat device genoemd. Nu wil men er achter komen of Bosch Volkswagen geholpen heeft bij de ontwikkeling van deze intelligente software. Een woordvoerder van de toeleverancier verklaarde aan het begin van de zaak al dat “de manier waarop de onderdelen afgesteld en geïntegreerd worden in de voertuigen de verantwoordelijkheid van elke constructeur is”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten