Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Tesla: standaard uitgerust met zelfrijdende software

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-10-2016

Alle Tesla’s die de fabriek van Fremont, in Californië, zullen verlaten zullen standaard met de zelfrijdende software van niveau 5 worden uitgerust. Tegen eind 2017 wil het merk het volledig zelfstandig rijden invoeren.

De Tesla Model 3, Model S en Model X die van de banden van de fabriek van Fremont zullen rollen, zullen klaar zijn om zelfstandig te rijden. De besturingssoftware van niveau 5 zal standaard in de auto’s worden ingebouwd. De robot zal de besturing nog ietsje meer overnemen. Maar pas nadat de (betalende) optie die de ultrasone radar activeert werd gekozen. Tesla zegt klaar te zijn om deze mogelijkheid tegen eind 2017 voor de klanten van Los Angeles en New York te commercialiseren. Daar blijken de overheden open te staan om zelfstandig rijden op de openbare weg toe te laten.

Camera’s en ultrasone radar

Niveau 5 van de Autopilot van Tesla vergt een nieuwe computer die 40 maal krachtiger is dan de huidige. Die zal gegevens van de acht camera’s met een 360-gradenzicht over 250 meter, twaalf ultrasone sensoren en een frontale radar beheren. Dit alles moet ervoor zorgen dat de wagen dingen ziet die de conducteur niet kan zien en hem assisteren bij regen, mist of stofwolken. Tesla verzekert dat het systeem in staat is om beter te anticiperen dan een mens, in het bijzonder omdat het kan “zien” voor de wagen die voor hem rijdt.

Update

De huidige modellen zullen worden geüpdatet, maar ze zullen niet kunnen overgaan naar volledig zelfstandig rijden omdat de ingebouwde computercapaciteit ontoereikend is. Elon Musk bevestigt nogmaals zijn vertrouwen in zijn automatische besturingssysteem. Hij zegt dat zijn (semi)autonome voertuigen veel veiliger zullen blijven dan deze die manueel worden bestuurd. De baas van Tesla is bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen voor elk ongeval dat wordt veroorzaakt omdat het systeem faalt. Hij doet dit niet zomaar, hij neemt enkel de verantwoordelijkheid wanneer de geloofwaardigheid van Autopilot in vraag wordt gesteld.

Polemiek

Tijdens zijn interventie met de pers liet Musk niet na de media aan de kaak te stellen die systematisch relaas deden van de ongevallen met Tesla, zonder – volgens hem – het te hebben over de talrijkere ongevallen die gebeuren met niet-zelfrijdende auto’s. “Door de mensen af te raden te rijden met zelfrijdende auto’s, jaagt u ze de dood in”, verklaarde hij tijdens de persconferentie.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten