Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Dieselgate: ook onregelmatigheden om motor te beschermen

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-04-2016

FEBIAC geeft aan dat op basis van onafhankelijke studies geen enkele constructeur behalve Volkswagen gebruik heeft gemaakt van sjoemelsoftware. De federatie geeft bovendien uitleg over de onregelmatigheden.

Verschillende Europese overheden hebben besloten om de uitstoot te meten bij reële omstandigheden. Volgens de resultaten die afkomstig zijn van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, is Volkswagen de enige constructeur die werkelijk fraude begaan heeft door het gebruik van een software die de uitstootwaarden 'vervalst' (de fraude die Mitsubishi heeft toegegeven, betreft het vervalsen van de cijfers door gewoon de tests op een ‘ongepaste’ manier uit te voeren). Er zijn evenwel verschillen tussen de laboratoriumtests en die op de weg. Dat is uiteraard geen verrassing, want de tests worden uitgevoerd in een gecontroleerde omgeving, in tegenstelling tot werkelijke omstandigheden, waarbij rekening gehouden moet worden met de rijstijl, de weersomstandigheden, het verkeer, het reliëf en andere oncontroleerbare parameters. Er werden echter ook onregelmatigheden geconstateerd ten gevolge van de maatregelen die door de constructeurs genomen worden om hun motor te beschermen.

Werkingstemperaturen

Om de motor te beschermen hebben de constructeurs bepaalde werkingstemperaturen ingesteld die gerespecteerd moeten worden. Bij een hoge temperatuur zet de katalysator de schadelijke stoffen in uitlaatgassen om in minder schadelijke stoffen. In bepaalde omstandigheden, en meer bepaald bij een te hoge temperatuur, moet dat proces onderbroken worden. Het chemische proces wordt eveneens geneutraliseerd bij het starten met een koude motor. In de ogen van het Duitse federale agentschap KBA lijkt het evenwel dat de constructeurs misbruik zouden maken van die beveiliging. Anders gezegd, de motorsturing zou de onderbrekingsprocedure te snel opstarten.

Geen gesjoemel

De cijfers van de aangekondigde NEDC-cycli zijn dus wettelijk geldig. FEBIAC erkent niettemin dat ze verschillen van de cijfers die de auto's in werkelijkheid neerzetten. En dat (soms grote) verschil kan tot ergernis leiden bij de verbruiker. Een fout die te wijten is aan de verplichte Europese procedures die te ver van de reële rijomstandigheden liggen. In 2017 zouden RDE-tests (Real Driving Emissons) verbruikscijfers en uitstootwaarden moeten weergeven die meer in lijn liggen met het rijden in werkelijke omstandigheden. De EU draalt echter met het uitvaardigen van de protocollen en de voorwaarden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten