Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / Top 5: achtervolgingsscènes in Parijs

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-11-2016

Parijs is al vaak gebruikt als filmdecor. En soms jagen scenarioschrijvers en regisseurs bolides op volle snelheid door de straten van de lichtstad. Wij lijstten de vijf meest memorabele achtervolgingen op.

Ronin

Regisseur John Frankenheimer is een echte autoliefhebber en stond er dus op de soundtrack te monteren met het echte geluid van de auto’s. Hij wou ook niks van trucage weten. Alles is live gedraaid met professionele coureurs aan het stuur, die onder meer aan 160 km/h door de Halles-tunnel scheurden. In deze scène zijn meer dan 300 auto’s gebruikt.

 

The Bourne Identity

Een achtervolging met de politie door Parijs in een klassieke Mini. In deze scène komen alle traditionele ingrediënten aan bod: een trapafdaling, rijden door een glazen paneel, over het trottoir en in de verkeerde richting. En politieagenten die er minder van bakken dan de held.

 

 

Le Marginal

 Belmondo en het stuntwerk van Remy Julienne, dat is een hele attractie. In dit fragment bestuurt inspecteur Jordan een Ford Mustang Luxury uit 1967. Deze scène is een eerbetoon aan de beroemde achtervolgingsrace Bullitt en aan Steve McQueen. Opgelet: de soundtrack bij dit fragment is niet de oorspronkelijke. We hebben de originele scène uit de film helaas niet kunnen vinden.

 

C’était un rendez-vous

Dit is geen achtervolgingsscène, maar wel een rit door Parijs op volle snelheid. Het is 5 uur 30 ’s morgens in augustus 1976. De lichtstad is zo goed als verlaten. Claude Lelouch, in het gezelschap van zijn cameraregisseur Jacques Lefrançois en zijn hoofd techniek Henri Querol, jaagt een Mercedes-Benz 450SEL met zijn 6.9-V8 tot boven de 140 km/h over het rond punt van de Porte Dauphine voor een memorabele rit, zonder toestemming van de overheid. Voor meer dynamiek is als soundtrack de V12-klank van een Ferrari 275 GTB gemonteerd.

 

 

A View to Kill

James Bond en auto’s. De Britse topspion heeft duizenden ijzerhandelaars rijk gemaakt. Hier vernielt hij in Parijs een arme Renault 11 TSE Electronic. Een origineel moment is wanneer hij achterwaarts een trap afrijdt. Er is ook een klassieke handremdraai, een sprong, het bewust afrijden van het dak en het verlies van de helft van de wielen. Niet meer helemaal van deze tijd is het beeld waar we een taxi zien wachten onder de Eiffeltoren…

 

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten