Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Ford: altijd groen licht

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-10-2016

Ford test een technologie uit waarmee stoplichten kunnen vermeden worden. Door zijn snelheid aan te passen zou het mogelijk zijn groen licht te krijgen op basis van informatie die de verkeerslichten doorgeven aan de geconnecteerde wagen.

De technologie van de geconnecteerde auto zou het wachten aan het rood licht vermijden. Ford is deze oplossing, die Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) gedoopt werd, aan het testen op de Engelse wegen in de streek van Coventry. De auto zal dus zeggen hoe snel moet worden gereden om bijna zeker groen licht te hebben bij de volgende verkeerslichten.

Geconnecteerde auto

Het systeem maakt gebruik van de technologie van de communicatie tussen de auto en de signalisatie. Dit rijhulpsysteem, dat momenteel door Ford uitgetest wordt in Engeland, kan vermijden dat de bestuurder de gebruikelijke twee dagen per jaar immobiel zijn tijd verspilt voor stoplichten. Naast het feit dat de bestuurder niet langer voor een stoplicht moet wachten, vermijdt het systeem ook onnodig remmen en accelereren. En wordt het verbruik dus beperkt. Mocht het toch onmogelijk zijn te vermijden dat het licht op rood gaat, dan geeft het voertuig aan hoelang het duurt alvorens het licht opnieuw op groen springt.

Automatisch noodstopsysteem

De Ford Mondeo Hybrids die de GLOSA testen zijn ook uitgerust met een automatisch noodstopsysteem. Dankzij de communicatie van wagen-naar-wagen is het mogelijk de werkende stoplichten tot op 500 meter voor de motorkap te zien, zelfs als hindernissen de bestuurder beletten de noodstop met eigen ogen te zien. De wagen zendt een signaal uit dat er gevaar is en kan zelfs beginnen te remmen. Die Emergency Electronic Brake Lights-technologie wordt eveneens gebruikt in het kader van de ontwikkelingstests van geconnecteerde wagens in het Verenigd Koninkrijk.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten