Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / De toekomstige Dino: een modulaire Ferrari?

Geschreven door David Leclercq op 26-08-2015

Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles, koestert duidelijk ambities met Ferrari. Zo wil hij onder andere opnieuw een Dino lanceren, die bovendien een modulaire architectuur zou gebruiken.

Marchionne zei het onlangs al in de Daily Telegraph: “de vraag is niet of, maar wanneer”, zo verduidelijkte hij met betrekking tot de vernieuwing van de Dino. Die komt er heel waarschijnlijk tegen het einde van dit decennium. Het model wordt kleiner dan de huidige instapper van het gamma, de 488 GTB, en zou een V6-motor van 2,9 liter krijgen, die waarschijnlijk gedeeld zal worden met Maserati. Er zullen twee vermogensniveaus beschikbaar zijn en die zullen volgens verschillende bronnen schommelen “tussen 450 en 600 pk”. We weten echter nog altijd niet of de naam Dino – de naam van de zoon van Enzo Ferrari – effectief gebruikt zal worden, of dat deze baby-Ferrari een ander label opgeplakt zal krijgen. Sommigen hebben het over een 486…

Modulair?

Het tijdschrift Car gaat echter nog verder in zijn analyse van de terugkeer van de Dino. Volgens onze collega’s zal deze Dino bovendien gebaseerd zijn op een nieuwe modulaire architectuur, die gebruikt zal worden voor verschillende modellen. Deze architectuur zal grotendeels uit aluminium bestaan om het gewicht te beperken en moet ook voldoende flexibel zijn om tegemoet te komen aan de behoeften van verschillende motorinplantingen (voor- of achterin). Bovendien zal de Dino misschien niet de eerste zijn op dit platform, want het zou in 2017 al ingewijd kunnen worden door de volgende California. Deze architectuur zou nadien ook gebruikt worden door de vervangers van de 488, de FF en de F12 Berlinetta.

Jacht op de CO2

Het feit dat nu al gewag wordt gemaakt van een V6 van 2,9 liter, is ook niet helemaal onschuldig. Op bepaalde markten is dit immers een cilinderinhoudsgrens waarboven de belastingen de hoogte inschieten, met name in China. Audi zou trouwens wellicht dezelfde toer opgaan, door een drukgevoede vijf- of zescilinder te gebruiken voor de R8. En gezien de vereisten op het vlak van CO2-uitstoot zou het wel eens kunnen dat de V6 ook een plaats krijgt onder de motorkap van de volgende California. Hij zal in ieder geval al het mooie weer maken in de splinternieuwe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten