Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW 5-Reeks en M5

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-05-2013

De volledige BMW 5-Reeks (berline, Touring, GT en M5) onderging een opfrisbeurt. Vooral de bumper van de GT, het motorenpalet en de optiecatalogus zijn onder handen genomen.

De BMW 5-Reeks onderging een subtiele facelift. Aan de berline en breakversie Touring zijn discrete retouches doorgevoerd aan de neus en de achterlichtblokken. Op de Gran Turismo zijn de wijzigingen duidelijker, met een meer uitgesproken hertekende voorbumper. Ook de achterpartij is aangepast om langer en lager te lijken. Daarenboven is de koffer gegroeid met 60 liter tot 500 liter. Nu we het toch over de bagageruimte hebben: voortaan kunnen de kofferdeksels van alle 5-Reeksen als optie worden geopend én gesloten met een simpele zwaaibeweging van de voet (Comforttoegang). Daarnaast is xenonverlichting vanaf heden standaard op alle versies. In de optielijst staan adaptieve led-koplampen en led-mistlampen. Ten slotte hebben de ingenieurs ook de ophanging herijkt.

Onder de motorkap voldoen vanaf de facelift alle motoren aan de strengere Euro 6-uitstootnormen, die pas in september 2014 in voege treden. Dat impliceert onder meer dat alle dieselversies standaard worden geleverd met BluePerformance-technologie om de NOx-uitstoot te beperken. Afhankelijk van het model worden de uitlaatgassen rechtstreeks gezuiverd in een selectieve katalysator of worden de NOx in een aparte filter opgevangen om daar dan periodiek te worden geneutraliseerd met een ureumoplossing. Voor de berline en de break is een nieuwe instapdiesel beschikbaar in de vorm van de 518d. Die wordt aangedreven door een 2.0-viercilinder met 143 pk die een normverbruik van 4,5 l/100 km haalt (119 g CO2/km). Helemaal bovenaan het gamma prijkt een nieuwe biturbo-V8 met 450 pk. In de hybride versie is de sturing van het energiestroombeheer geherprogrammeerd.

Ook de supersportieve M5 is onder handen genomen. De berline ondergaat eveneens een esthetische opfrisbeurt, met een andere grille en achterlichten. De hoogtoerige 4.4-V8 met twee turbo's wordt nog steeds gecombineerd met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en het vermogen blijft 560 pk. Een nieuw optioneel Performance Pack brengt dat echter op 575 pk. In de optielijst staan verder zaken zoals koolstofkeramische remmen en een uitgebreide file-assistent met spoorassistent en afstandsbewaring. Vanaf juli is de gefacelifte 5-Reeks beschikbaar.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten