Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën C5 Aircross: nieuwe ophanging voor toekomstige modellen

Verwachte lancering : 01-09-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-04-2017

Op het salon van Shanghai stelt Citroën zijn C5 Aircross voor. Deze SUV onderscheidt zich vooral door zijn ophanging met schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Die zullen in andere modellen van het merk ook worden toegepast.

De Citroën C5 Aircross wordt voorgesteld op het salon van Shanghai (21-28 april) en is een 4,50 meter lange SUV met een wielbasis van 2,73 meter. We herkennen in hem duidelijk de trekken van de conceptcar Aircross en andere recente producten van het merk. Hij staat op het platform EMP2 van de Peugeot 3008 maar heeft recht op een eigen, innovatieve ophanging. Die is uitgerust met de technologie Progressive Hydraulic Cushions of, in het Nederlands, geleidelijke hydraulische aanslagpunten.

Nieuwe ophanging

Deze oplossing is een systeem met hydraulische aanslagpunten, een voor het in- en een voor het uitveren, op de schokdempers. Ze staan bovenop de mechanische aanslagpunten en vermijden dat de auto gaat stuiteren op erg slechte wegen door de energie aan het eind van de slag van het wiel te verminderen. Daardoor kunnen de wieluitslagen vrijer worden bepaald. Citroën beweert dat het daardoor een “vliegend tapijtgevoel” kan geven om wegoneffenheden aan te pakken.

Ook als plug-in hybride

Wanneer hij in China op de markt komt, is de Citroën C5 Aircross verkrijgbaar met benzinemotoren van 165 en 200 pk. In Europa zouden daarnaast nog andere oplossingen worden aangeboden wanneer hij hier in de tweede helft van 2018 op de markt komt. Een daarvan wordt de plug-in hybride aandrijflijn PHEV e-AWD. Die combineert een verbrandingsmotor van 200 pk met twee elektromotoren die elk een as aandrijven. Samen ontwikkelen ze tot 300 pk. Citroën belooft een zuiver elektrisch rijbereik van 60 kilometer.

Geconnecteerd

De C5 Aircross vergeet ook de jongste modesnufjes niet. Zo gaat de kofferklep handenvrij open nadat je met je voet onder de achterbumper hebt gezwaaid om toegang te krijgen tot het laadruim van 482 liter. Verder heeft hij een volledig digitaal configureerbaar instrumentenbord. De navigatie en multimedia werken geconnecteerd en je kan je smartphone inductief laden. Qua rijhulpsystemen ten slotte kan de SUV bogen op een afdaalhulp en op het Grip+ voor rijden op delicaat terrein.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten