Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ferrari 458 Speciale

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-08-2013

Ferrari komt naar Frankfurt met de 458 Speciale. Zijn atmosferische V8 levert 605 pk en pakt uit met spitstechnologie, zoals een doorgedreven actieve stroomlijn.

Met 135 pk per liter cilinderinhoud mag de Ferrari 458 Speciale pochen dat hij de atmosferische motor met het hoogste specifieke vermogen ter wereld heeft. Uit zijn 4.495 cc haalt hij namelijk 605 pk. Het koppel topt af op 540 Nm. Verder heeft het ingenieursteam in Maranello aan de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling gewerkt om hem (nog) sneller te laten schakelen. In combinatie met het lage gewicht van 1.290 kilo (90 kilo minder dan de 458) maakt dat van de Speciale een erg snelle auto: de spurt van 0 naar 100 km/h neemt slechts 3,0 seconden in beslag, 200 km/h staat na 9,1 seconden op de teller. Een rondje over Ferrari's eigen referentiecircuit Fiorano duurt 23,5 seconden, wat 0,5 tel sneller is dan de 740 pk sterke F12 Berlinetta.

De 458 Speciale is ook een waar uitstalraam van technologie. Zo pakt hij uit met een 'actieve stroomlijn met variabele geometrie', die later in alle toekomstige Ferrari-modellen te vinden zal zijn. Samen met Pininfarina zijn de lijnen van de 458 verfijnd om hem efficiënter te maken. Beweeglijke vleugeltjes voor- en achteraan op het koetswerk verhogen de neerwaartse druk bij hoge snelheden zonder de luchtweerstand te vergroten. Een andere opvallende nieuwigheid is het SSC. Dit Side Slip Angle Control System wordt aangestuurd door een programma dat het rijden op en over de grens moet vergemakkelijken. Het systeem grijpt in op de werking van het actieve achterdifferentieel en op het motorkoppel om zijstappen van de achteras perfect te kunnen beheersen. De ultrasportieve coupé, die standaard wordt geleverd op Michelins Pilot Sport Cup2, wordt in september onthuld op het salon van Frankfurt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten