Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Ford Focus RS 2016: 350 pk, vierwielaandrijving en Drift Mode

Verwachte lancering : 15-01-2016

Geschreven door Cedric Derese op 16-09-2015

De Ford Focus RS voor 2016 geeft eindelijk al zijn geheimen prijs. Hij krijgt 350 pk en vierwielaandrijving, maar ook een Drift Mode, gewoon voor de lol.

Het is officieel: nog een paar maand geduld en dan kunnen liefhebbers van de ‘Hot Hatch’ zich laten gaan aan het stuur van de nieuwe Ford Focus RS. Hij werd in zijn definitieve vorm voorgesteld op de stand van Ford Performance – naast de nieuwe Ford GT – op het salon van Frankfurt en geeft nu al zijn geheimen prijs. We wisten al dat hij zijn 2.3 EcoBoost – een viercilinder met één turbo – deelt met de Mustang en dat die 350 pk ontwikkelt, maar vandaag geeft Ford het koppel en de prestatiecijfers vrij: 440 Nm vanaf 2.000 o/m (of zelfs 470 Nm bij volgas optrekken dankzij een overboost), een topsnelheid van 266 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden. Dat laatste cijfer wordt gegarandeerd door een launch control. “Dat is ongeveer de tijd die we nodig hebben om de klant ervan te overtuigen dat hij deze auto absoluut wil,” zo meldt Jürgen Gagstatter, de hoofdingenieur die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de auto.

Drift Mode

Het is gedaan met de wilde voorwielaandrijver, want de nieuwe Focus RS neemt het risico om over te stappen op een innovatieve vierwielaandrijving. Die is ontwikkeld door de specialist GKN en heet Twinster Torque Vectoring AWD. Die heeft een vectoriële koppelverdeling in de achteras die bestaat uit twee elektronische koppelingen links en rechts van het achterdifferentieel, die meer of minder kracht naar elk van beide wielen kunnen sturen. Voor meer dynamiek in bochten zouden de ingenieurs erin geslaagd zijn om de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras meer in het voordeel van die laatste om te buigen. Dat moeten we eens nagaan tijdens een test. Een interface biedt diverse rijmodi: Normal, Sport, Track of Drift, waarbij die laatste je de mogelijkheid zou bieden om de geneugten van overstuur te smaken zonder je overdreven in het zweet te moeten werken. Deze rijmodi laten ook de uitlaatklank variëren, iets wat we heel graag in het echt willen ervaren.

Niet gratis

Wie snel een bestelbon tekent, kan zijn auto al begin 2016 in ontvangst nemen, of dat is toch wat Ford belooft in zijn perscommuniqué. De Belgische prijs van het speeltje is vastgelegd op 38.300 euro, wat toch al een fors budget is voor een compacte sportieveling. Daarover zegt ingenieur Gagstatter: “Deze nieuwe Ford Focus RS biedt zo’n straffe prestaties en technologie voor zijn geld dat liefhebbers zich na een testrit zullen afvragen waarom ze minstens 10.000 euro meer zouden investeren in een premium Hot Hatch”. Een stevige steek onder water naar de Audi RS3, BMW M235i of Mercedes-AMG A45...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten