Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche Cayman GT4 Clubsport: enkel voor het circuit

Geschreven door David Leclercq op 19-11-2015

Op het salon van Los Angeles werd een nog radicalere versie van de Porsche Cayman onthuld: de GT4 Clubsport, die werd ontwikkeld voor gebruik op circuit.

De Cayman GT4 Clubsport is uiteraard gebaseerd op de Cayman GT4 die we al kennen. Hij gebruikt dezelfde 3.8 met een ongewijzigd vermogen van 385 pk. Hij kreeg echter een PDK-versnellingsbak in plaats van een manueel exemplaar. De ingenieurs achtten deze oplossing beter geschikt, omdat de coureur zich dan beter zou kunnen concentreren op het rijden op het circuit.

Gelijkaardig

De look van deze GT4 Clubsport heeft wel heel wat gemeen met die van de wegversie van de GT4, maar de ophanging werd nog verbeterd – of radicaler – want dit model neemt de principes en afstellingen over van de GT3 Cup in plaats van die van de GT3 voor op de openbare weg. Porsche maakte dit model ook lichter door de voorste passagiersstoel weg te laten. Er werd wel een rolkooi aan de koets bevestigd. En zo kan Porsche een gewicht van slechts 1.300 kilogram opgeven. En voor uithoudingsraces beschikt de Cayman GT4 Clubsport over een brandstoftank met een inhoud van 90 liter. Als optie kun je echter ook kiezen voor een exemplaar van 70 of van 100 liter.

Straffere remmen

De Cayman GT4 Clubsport kan ook profiteren van grotere stalen remmen. De schijven van 380 millimeter vooraan worden hier vastgeklemd door vaste remklauwen met zes zuigers. De achterste klauwen zijn voorzien van vier zuigers. Het ABS-systeem kan bovendien ingesteld worden afhankelijk van het circuit en de stabiliteitscontrole werd opnieuw geijkt om te kunnen functioneren met slick-banden. Porsche Duitsland meldt dat de startprijs 110.000 euro zou bedragen en dat de auto ontwikkeld werd om gebruikt te worden tijdens verschillende wereldkampioenschappen, zoals de Pirelli World Challenge, de Continental Tire Sports Car Challenge en de clubraces die georganiseerd worden door de Porsche Club of America. Extra weetje: dat Porsche deze radicalere Cayman GT4 Clubsport heeft genoemd, doet ons vermoeden dat het merk nog andere verrassingen in petto heeft. Misschien lanceert het op een dag wel een Cayman GT4 RS. Daar zouden wij zeker geen neen tegen zeggen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten