Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Honda op het salon van Brussel 2017

Geschreven door David Leclercq op 23-12-2016

De stand van de Japanse constructeur staat in het teken van sportiviteit, maar de hoofdrol is toch weggelegd voor de nieuwe Civic, die voor het eerst in België te zien is.

Civic

Met zijn gespierde en van achteren gezien zelfs ronduit verrassende design lijkt de nieuwe Civic klaar om de handschoen op te nemen. Deze tiende generatie rekt zich uit tot 4,50 meter en komt daarmee bijna in het vaarwater van de vierdeursmodellen in deze categorie. Met alle positieve gevolgen van dien voor het plaatsaanbod binnenin, maar ook voor de koffer (478 liter). Jammer genoeg moest wel de handige Magic Seats-achterbank wijken voor een klassieke bank. Ook onderhuids gooit de Civic het over een volledig andere boeg, door over te schakelen op turbomotoren: een eenliter-driecilinder van 129 pk en een 1.5-viercilinder van 182 pk, allebei nog altijd voorzien van de variabele distributie VTEC. De in Europa nog steeds onmisbare diesel volgt pas later in 2017. Liefhebbers van motoren met een ziel zullen vast en zeker de sportieve inborst van de 1.5 i-VTEC weten te appreciëren, net als de adaptieve schokdemping, een primeur voor de Civic. Van het uiterlijk houd je of houd je niet, maar in elk geval heeft de auto een eigen stijl en is hij meteen herkenbaar als een Honda.

NSX

De kans dat u buiten dit autosalon nog eens een nieuwe NSX kruist, is bijzonder klein: in totaal worden er maar vijfhonderd exemplaren van gebouwd, waarvan er in 2016 in heel Europa maar 110 werden verkocht. Niet helemaal onlogisch, want met een basisprijs van 180.000 euro liggen de klanten nu ook niet bepaald voor het rapen. Hoe dan ook dwingen zijn technisch erg geavanceerde karakter en het tot in de puntjes verfijnde samenspel tussen verbrandingsmotor en elektromotoren respect af. Qua rijplezier stelt de NSX alvast niet teleur: op dat vlak heeft hij een Porsche 911 Turbo, een Audi R8 V10, een Ferrari 488 of een Lamborghini Huracan niets te benijden.

Ontdek ook

TCR | Honda stelt op zijn stand ook de Civic TCR tentoon waarmee Stéphane Lémeret het TCR Benelux-kampioenschap op zijn naam wist te schrijven. In het constructeurskampioenschap ging het Japanse merk Seat, Volkswagen en Opel vooraf.

Formule 1 | Nog meer sportief geweld is er in de hoedanigheid van een McLaren-Honda, dezelfde auto als die waarmee Fernando Alonso en Jenson Button rondreden.

Civic Type R | De ‘oude’ Civic is nog op de Heizel aanwezig in de vorm van de Type R, de sportieve variant met een voortrein snedig als een sushimes. Een opvolger lijkt nog niet voor meteen.

HR-V | De flinke boost in de verkoop van Honda in ons land (+ 37 procent in de eerste tien maanden van 2016) is voor een groot stuk te danken aan de compacte cross-over HR-V.

Jazz | De spitsvondige Jazz heeft onlangs de titel Women’s Car of the Year in de Economy-klasse in de wacht gesleept. De jury bestond uit zeventien vrouwen afkomstig uit veertien landen van over de hele wereld.

 

Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten