Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden & premières / BMW Alpina B3 en B4 S Biturbo: de 3.0-zescilinder op zijn best

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-03-2017

Alpina heeft zijn magie losgelaten op de BMW 3-Reeks berline en Touring en op de 4-Reeks Coupé en Cabriolet. Het resultaat zijn de B3 en B4 S Biturbo, met een kerngezonde zescilinder in de neus.

Op het salon van Genève (9-19 maart) stelt BMW Alpina zijn B3 en B4 S Biturbo voor. De constructeur uit Buchloe heeft 2 modelfamilies van BMW onder handen genomen. De B3 is namelijk een herwerkte 3-Reeks, de B4 is van de 4-Reeks afgeleid. Ze worden aangedreven door de 3.0-zescilinder, die is opgevoerd tot 440 pk en 660 Nm, een winst van respectievelijk 7 en 10 procent die onder meer te danken is aan het gebruik van nieuwe turbo’s en een herwerkte koeling. De motor wordt gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat met Alpina Switch-Tronic-knoppen op het stuur voor manueel schakelen. De B3 en B4 S Biturbo kunnen ook rekenen op een adaptieve sportophanging.

7 varianten

BMW Alpina biedt vierwielaandrijving aan op de B3 S Biturbo’s (berline en break) en op de B4 S Coupé. Enkel de B4 S Cabriolet blijft een achterwielaandrijver. Daarmee zijn er dus 7 varianten binnen de 4 koetswerken die met deze motor verkrijgbaar zijn: berline, berline AWD, Touring, Touring AWD, coupé, coupé AWD en cabrio. Al die versies krijgen een sportieve look en BMW Alpina-logo’s op verschillende plekken op het koetswerk en in het interieur. Ook de cockpit draagt de sportieve handtekening van de constructeur, die de fantasie van zijn klanten trouwens alle mogelijkheden biedt voor het interieur, maar BMW Connected Drive en een neerklapbare achterbank zijn wel altijd standaard.

Prestaties

Al deze opgevoerde BMW’s halen meer dan 300 km/h, want ze hebben geen begrenzer die bij 250 km/h ingrijpt. Zo halen de tweewielaangedreven berline en coupé 306 km/h. De vierrwielaangedreven versies zijn ietsje langzamer, maar ze trekken wel sneller op van 0 naar 100 km/h. Zo doet de B4 S Biturbo Coupé die oefening in 3,9 seconden, tegen over 4,2 voor de achterwielaandrijver. Sprinten van 0 naar 100 km/h duurt 13,4 tellen in de AWD tegenover 13,6 seconden in de RWD.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten