Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / De motorfietsen van het 94e salon van Brussel

Geschreven door Laurent Blairon op 13-01-2016

Een bezoek aan het salon begint of eindigt altijd met een kijkje bij de motorfietsen en de maxiscooters. Je vindt er alle nieuwigheden van 2016, om weg te dromen bij een roadtrip of prestaties, maar ook om het juiste dagelijkse vervoermiddel te kiezen.

Gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en scooters) hebben, naast hun vele leuke kantjes, meer dan ooit een rol te vervullen binnen de mobiliteit. De markt is niet zo uitgebreid als die van auto’s, maar toch zien we ook hier steeds meer verschillende genres en segmenten. Hieronder vindt u als leidraad een overzicht van de grootste families met telkens de jongste nieuwigheden op het salon en/of de gevestigde waarden.

Vijf modellen om eropuit te trekken

Of je nu in de vrije natuur of op het warme asfalt rijdt, de motorfiets blijft verbonden met reizen in vrijheid. Het toersegment is en blijft een prioriteit bij alle merken.

BMW R 1200 RT – Paleis 8

Als het gaat over reizen met de motor, kunnen we niet buiten BMW. Geen echte nieuwigheden bij de GT’s, maar het merk telt nog altijd een model in zijn rangen dat aanzien wordt als de absolute referentie in zijn soort: de R 1200 RT, een machine waarvan de lancering niet van een leien dakje liep, maar ondertussen loopt alles op rolletjes. Deze dikke Duitser houdt van actie met zijn tweecilinder-boxer van 1.200 cc en 125 pk. Met opties als een elektronisch gestuurde ophanging, verschillende rijmodi, ledverlichting, antispinsysteem en centrale vergrendeling is de autowereld duidelijk niet ver af. Verder kunnen zijn originele zijdelingse koffers aangevuld worden met een optionele topcase.

Yamaha FJR 1300 – Paleis 8

Als je de FJR 1300 van ergens denkt te herkennen, dan is dat goed mogelijk. Deze Yamaha is meer bepaald ook de keuze van verschillende politiecorpsen, in België en het buitenland, omdat hij, gezien zijn beproefde betrouwbaarheid, sinds lange tijd bekendstaat voor zijn dynamisme en comfort. Om zijn troeven te benadrukken krijgt de FJR 2016 een versnellingsbak met zes verhoudingen (voorheen waren dat er vijf), om meer ontspannen te kunnen rijden op de autosnelweg en minder vaak te moeten tanken. De nieuwe koppeling is soepeler (meer GT-achtig) en voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij snel terugschakelen. De Yamaha krijgt ook een nieuwe ledverlichting, die daarenboven adaptief is in de bochten. Tot slot behoudt de machine zijn 1.298 cc grote viercilinder met 147 pk, die bekendstaat voor zijn zachte karakter en koppel.

Harley-Davidson Road Glide Ultra – Paleis 8

Geen grote vernieuwingen in het gamma van Harley-Davidson in 2016, maar wel motorfietsen die verrassen en die verfijnd en beter uitgerust werden. De Road Glide Ultra 2016 werd, als koning van de weg, uitgedacht voor de onvermoeibare altijdrijders. Naast zijn motor van 1.690 cc is de machine meer bepaald uitgerust met een snelheidsregelaar, een gps, een audiosysteem van 100 watt met Bluetooth (dat bediend wordt via een aanraakscherm) om zijn bestuurder en passagier van alle comfort te laten genieten. Maar opgelet, op dit niveau zit je al snel tegen de 30.000 euro…

Kawasaki Z1000 SX – Paleis 8

Het aanpassen van de roadster Z1000 door een meer beschermende kuip (met een verstelbaar windscherm), zijdelingse koffers en andere comfortverhogende details toe te voegen, is een goed plan gebleken, want de Z1000 SX is een aangename sportieve tourer geworden. Het model van 2016 krijgt naast een tractiecontrole en de mogelijkheid om de motorrespons aan te passen ook een soepelere koppeling, die niet alleen je linkerhand ontlast, maar ook voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij het terugschakelen (dribbling). Het aanbod wordt ook aangevuld met nieuwe kleuren.

KTM 1290 Super Duke GT – Paleis 3

KTM, heer en meester in de endurowereld, weet zich ondertussen ook te laten gelden op het asfalt, maar dan wel steeds met onderscheidende machines. De 1290 Super Duke GT is er weer zo eentje. Het gaat om een roadster die polyvalenter gemaakt werd door toevoeging van beschermingselementen en koffers, op dezelfde manier als bij een Kawasaki Z1000 (waarvan de Z1000 SX afgeleid werd). De Oostenrijker kan letterlijk kilometers vreten dankzij zijn V-twin van 1.290 cc en, bovenal, zijn 178 pk. Kortom, de herinneringen aan uitstapjes zullen gevuld zijn met sterke sensaties. De sportieve, maar moderne Super Duke GT kan rekenen op elektronische rijhulpsystemen (ABS met hellingsensoren, een semiactieve ophanging, tractiecontrole) om alles altijd in alle veiligheid te laten verlopen. 

Vijf retromotorfietsen

Vintage motorfietsen kunnen weliswaar niet tippen aan de irrationele prestaties van de supersportievelingen of agressieve streetbikes, maar ze zijn fascinerender dan de GT-modellen. Het zijn echte paradepaardjes geworden en ze staan graag in de belangstelling.

Triumph Bonneville – Paleis 8

Ere wie ere toekomt. Het is met de neo-Bonneville, die in 2001 het model van de jaren vijftig nieuw leven inblies, dat het segment van de retromotorfietsen gecreëerd werd. In 2016 gaat Triumph de uitdaging aan met de creatie van een nieuwe Bonneville-familie, die T120 gedoopt wordt, als verwijzing naar het originele model van 1959. Om zich te herpositioneren tegenover de concurrentie krijgt de Bonneville een 900 en een 1200, in verschillende versies, waaronder de sportieve Thruxton, vooral met de bedoeling een breder publiek aan te trekken. De mooie en stijlvolle Bonnevilles anno 2016 blijken alvast het hart veroverd te hebben van bebaarde hipsters.

BMW R nineT Scrambler – Paleis 8

Na het onmiskenbare succes van de eerste R nineT heeft BMW de inzet verdubbeld met een Scrambler-afgeleide. Die pakt uit met een stijl die, volgens kenners, vintage uitademt en kenmerkend is voor toermodellen die aangepast en geoptimaliseerd zijn voor offroaduitstapjes. Een hoge dubbele uitlaat en een afwerking in onbehandeld staal kenmerken deze motorfiets, die met een heleboel toebehoren nog meer gepersonaliseerd kan worden. De R nineT Scrambler, met zijn naakte en avontuurlijke skelet, neemt de goeie ouwe tweecilinder-boxer van 1.170 cc over die voorzien is van lucht-oliekoeling (een van de laatste in zijn genre) en 110 pk ontwikkelt. De Scrambler kan naast mooi wezen ook stof doen opwaaien. Een sensationele machine.

Moto Guzzi V9 & V7 Stornello – Paleis 8

Bij de Italiaanse constructeur Moto Guzzi kan heel het gamma, of toch bijna, als vintage bestempeld worden. En voor 2016 is dat niet anders, want het gamma wordt uitgebreid met een volledig nieuw model, meer bepaald de V9 met een V-twin van 850 cc en 55 pk, die zowel een Bobber-afgeleide, die virieler, somberder en stoerder is, als een Roamer-afgeleide krijgt, die meer op de customvraag inspeelt. De V9 heeft de ambitie het cliënteel van de kleine Harley-Davidson Sportster te verleiden. Maar hét model 2016 blijft toch de MGX-21, een grote chopper in bagger-stijl (laag, lang), die afgeleid werd van het belangrijkste model van het merk, de California 1400.

Ducati Scrambler Flat Track Pro – Paleis 3

Ducati, het Italiaanse merk dat bekendstaat voor zijn sportievelingen met oorverdovende prestaties, heeft onlangs de Scrambler 800 gelanceerd. Een neo-retroroadster die een laaiend succes kent. Voortbordurend op dat succes krijgt het model opnieuw een Flat Track Pro-afgeleide, die geïnspireerd is op de Ducati’s die in de VS deelnemen aan oval races. Een sportief getint model dus, maar dan vooral qua uiterlijk, want hij behoudt zijn tweecilinder van 800 cc in standaardconfiguratie.

Yamaha XSR 700/900 – Paleis 8

Het Europese retrosucces gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Japanners. Onder de belangrijkste constructeurs is het voornamelijk Yamaha dat mee op de kar springt, met zijn XJR 1300, XV950, SR400 en, niet te vergeten, de VMax. De XSR 700’s en 900’s verrijken het Sport Heritage-gamma. Deze zeer aantrekkelijke roadsters met een gemiddelde en grotere cilinderinhoud (respectievelijk 689 cc met twee cilinders en 850 cc met drie cilinders) zijn personaliseerbaar zonder afbreuk te doen aan de vintagelook.

‘Grote kleine’ motorfietsen voor beginners

Na een jarenlange vermogenswedloop namen de constructeurs die enkel nog in de ban waren van motoren met een grote cilinderinhoud, eindelijk opnieuw kleinere motoren in overweging. Met zeer leuke modellen voor jonge en beginnende motorrijders tot gevolg.

BMW G 310 R – Paleis 8

Er werd al langer over gepraat, maar deze keer gaat BMW over tot actie in het segment van de kleine motorfietsen. Deze G 310 R, die ontwikkeld werd in samenwerking met het Indische TVS Motor Company (hij werd ontwikkeld in München, maar wordt geproduceerd in India), heeft de ambitie het cliënteel van BMW te verjongen, en wil ook kunnen dienen als dagelijks vervoer voor motorrijders die verleid worden door het concept van een kleine motorfiets met een 34 pk sterke eencilinder van 313 cc en ABS die amper 160 kilo weegt. Een eenvoudige en rationele motorfiets, maar een volwassen look en karakter heeft dankzij zijn design dat geïnspireerd is op de superroadster S 1000 R.

Ducati Scrambler Sixty2 – Paleis 3

Ducati heeft een mooie slag geslagen met zijn nieuwe Scrambler, een neo-retroroadster met een tweecilinder van 800 cc. Ervan uitgaande dat deze nog te krachtig en te duur was voor het jongere publiek – of motorrijders die geen zier geven om prestaties – lanceert het merk uit Bologna een Sixty2-versie met een motor van 399 cc en een minder prestigieuze uitrusting. Perfect om je carrière in stijl te starten.

Honda CB 500 F/X – Paleis 3

De Honda CB 500 F heeft een buitengewone reputatie als allrounder. Vandaag bouwt hij daarop verder, maar met een aangenamer en jonger design. Met zijn tweecilinder van 500 cc lijkt hij bijna groot ten opzichte van zijn nieuwe concurrenten, terwijl hij toch bijzonder levendig blijft. In plaats van hoog in toeren te gaan verkiest de tweecilinder soepel en zacht te lopen. Een CB 500 X-afgeleide zal de liefhebbers van het endurogenre verleiden.

Yamaha MT-03 – Paleis 8

Van de MT-reeks herinneren we ons natuurlijk nog de eerste MT-03, een soort enduroroadster met een eencilinder van 660 cc. Deze keer verandert de nieuwe MT-03 echter in een roadster met een tweecilinder van 321 cc. Die zou een aangenamer karakter hebben dan de eencilinders van de concurrentie. De MT-03, die er niet alleen sportief uitziet, maar het ook op de weg zou moeten zijn, maakt gebruik van de basis en de tweecilinder-in-lijn van 321 cc van de sportieve YZF, maar laat wel het windscherm en de kuip van die laatste achterwege. Rijbewijs A2; prijs: 4.490 euro. 

KTM Duke 390 – Paleis 3

Met de kleine Duke biedt ook KTM motorfietsen aan met een kleine cilinderinhoud, eerst een 125 en vervolgens een 390 cc. Conform de traditie van het bedrijf uit Mattighofen (Oostenrijk) gaat het ook hier om een pittige motor, ook al heeft hij een kleine cilinderinhoud. De Duke 390 beschikt over een eencilinder die, dankzij het pluimgewicht van het model (ongeveer 150 kilo), al voor een zeker dynamisme zorgt. Maar bovenal leent de Duke zich met zijn uitgekiend rijwielgedeelte uitstekend om te leren motorrijden. De best plezierige KTM is verder ook handig om mee in het stadsverkeer te rijden.

Vijf maxiscooters om nooit meer te laat te komen

De maxiscooter heeft heel Europa veroverd. Doordat hij praktisch en veilig is, ofwel speciaal uitgedacht is voor dagelijks gebruik, verleidt hij steeds meer conventionele auto- en/of motorrijders. Bovendien heb je enkel er enkel een rijbewijs B (125 cc) voor nodig.

BMW C 650 GT / C 650 Sport – Paleis 8

De twee grote Duitse maxiscooters krijgen drie jaar na hun lancering een update. Geen grote veranderingen, maar wel een première in tweewielerland: de 650 GT is uitgerust met een verklikker die waarschuwt wanneer er zich een voertuig in zijn dode hoek bevindt, een systeem dat wijdverspreid is in de autowereld, maar die geen overbodige luxe zou zijn op alle motorfietsen. Verder blijven deze maxiscooters, die in samenwerking met Kymco ontworpen werden, luxueus en zeer goed uitgerust. Dankzij hun 650 cc en 60 pk hebben ze ook geen vermogen tekort. Met prijzen van 11.250 euro voor de GT en 10.950 euro voor de Sport zijn ze echter ook vrij duur.

Kawasaki J125 – Paleis 8

Nog maar enkele jaren geleden deed men bij Kawasaki, specialist in grote cilinderinhouden, nog neerbuigend over het scootergegeven. Vandaag beschikt het merk over twee modellen en ziet het ook een bloeiende toekomst voor het segment. Zie hier, na de J300, de J125, een stads-GT die ontwikkeld werd in samenwerking met het Taiwanese Kymco (kader en motor). De comfortabele en levendige J125 (wielen van 13 en 14 duim) heeft een dynamisch karakter, ook al haalt hij met zijn eencilinder van 125 cc en 15 pk niet meer dan 110 km/h – wat echter meer dan voldoende is in en rond de bebouwde kom.

Honda NC 750 Integra – Paleis 3

De Integra wedt op twee paarden met zijn sportieve basis (van de NC 750 S en X) die aangekleed is als scooter. Een aparte machine, waarvan we het rijgedrag en het dynamisme van zijn 55 pk sterke tweecilinder van 750 cc wel kunnen smaken, maar die toch minder praktisch is dan een echte scooter (in ieder geval in zijn standaardconfiguratie). Voor 2016 krijgt het model een nieuwe ledverlichting.

Kymco X-Town 125 – Paleis 8

Het Taiwanese merk neemt jaar na jaar een steeds groter wordend aandeel in van de markt en levert ook steeds betere kwaliteit. Voor 2016 plaatst de X-Town (Belgische première in Brussel) zich lijnrecht tegenover de Honda Forza 125, dankzij een verzorgde look (ledverlichting) en een dynamisch karakter, maar ook omwille van enkele technische troeven zoals gekoppelde remmen (voor/achter), een USB-poort om een smartphone op te laden die desgevallend zou kunnen dienen als gps, en een elektronisch dashboard.

Vespa GTS 125 Settantesimo – Paleis 8

Vespa heeft niet alleen de scooter tot coolste vervoermiddel van de planeet verheven, maar heeft als het ware de retrotrend uitgevonden door trouw te blijven aan zijn geschiedenis. De modellen kennen een zeer lange levensduur (de GTS dateert van 2002) én de verkoop blijft zo goed als stabiel, waardoor hij bovenaan de lijst blijft prijken. Niets echt nieuws in 2016, behalve dat het zeventigjarige bestaan van Vespa gevierd wordt met de erg mooie kleur Azzurro. De legende gaat verder.

Vijf sportievelingen om topprestaties mee te beleven

De verkoop van supersportievelingen, die steeds krachtiger (150 tot 230 pk) en duurder worden, kent een zwarte periode, maar dat laten constructeurs en liefhebbers van erg straffe prestaties niet aan hun hart komen. 

Aprilia RSV4RF – Paleis 8

Aprilia blijft een merk dat zich nog altijd sterk bezighoudt met de competitie, wat we duidelijk zien bij zijn seriemodellen. De supersportieveling uit Noale straalt met zijn V4-architectuur en zeer krachtige look een bepaald exotisme uit en is een alternatief voor de gedoodverfde rivalen van Ducati. De RSV 4 in RF-versie wordt met zijn 230 pk de krachtigste sportieve motorfiets op de openbare weg. Is dit nog wel verantwoord? Niet helemaal, maar wel indrukwekkend.

Ducati 959 Panigale – Paleis 3

De Ducati 959 Panigale wordt unaniem erkend als de mooiste onder de motorfietsen. Zijn bevallige lijnen verhullen de krachtigste tweecilinder op de markt. De laatste nieuwkomer, het instapmodel van het gamma, de 959 Panigale, beschikt over een motor van 958 cc en 157 pk, waarvan de ingenieurs het koppel onder handen genomen hebben, dat nu gespierder zou moeten zijn. Verder beschikt hij dan ook, om het beest op de weg te kunnen houden, over het volledige pakket van rijhulpsystemen (tractiecontrole, antisteigerfunctie, ABS, rijmodi).

Suzuki GSX-R 1000 – Paleis 3

De komst van een nieuwe GSX-R blijft een langverwacht moment voor de liefhebbers van het segment. De versie van 2016 haalt zijn technologische achterstand in en profiteert van de recente terugkeer van het merk in de racerij (MotoGP). Een doorontwikkeld kader en moderne elektronica maken deze 1.000 cc van ongeveer 200 pk (officieel vermogen nog onbekend) alerter en doeltreffender dan ooit. Een soort van bekroning van het model voor de dertigste verjaardag van de GSX-R-familie.

Kawasaki ZX-10R – Paleis 8

Kawasaki staat zeer hoog aangeschreven onder de sportievelingen, meer bepaald sinds de laatste wereldtitel die de ZX-10R in de superbike behaalde. De versie van 2016 kent de onvermijdelijke elektronische en technische (kader, ophangingen) aanpassingen om zijn positie te kunnen behouden. Met betrekking tot de motor vonden de ingenieurs dat de laatste versie van de viercilinder met 998 cc en 210 pk met Ram Air-effect nog steeds voldeed. De openbare wegen worden beslist te kort voor dergelijke machines.

Yamaha YZF-R1M – Paleis 8

De YZF-R1M is geen nieuwigheid, maar wel recent genoeg om een blik te gunnen. Het gaat om een speciale versie van de R1 die nog dichter aanleunt bij een fabrieksracer. Zijn zesassige Inertial Measurement Unit (IMU) biedt een hoge mate van controle over tractie, slip, omhoog komen van het voorwiel, remmen en optrekken. Dankzij de communicatieregeleenheid met gps kun je rondetijden en andere rijgegevens op je computer bekijken. En dan is er ook nog de elektronische raceophanging van Öhlins. Met zijn 200 pk sterke crossplane-viercilinder van 998 cc is hij klaar om de concurrentie aan te gaan.

Vijf trail bikes om open ruimtes te gaan verkennen

Trail bikes zijn nog altijd populair. Ze zijn bedoeld voor wie droomt van avontuurlijke reizen, maar het zijn vooral erg gewaardeerde dagelijkse vervoermiddelen geworden. Je kunt er echter zo het asfalt mee verlaten. 

BMW F 700/800 GS – Paleis 8

Het GS-gamma is een absolute must in het trail-genre. Dit jaar staat de dikke R 1200 GS echter zijn plaats in de spotlights af aan zijn kleinere broertjes, de F 700 en 800 GS. Geen boxermotor die aan weerszijden uitsteekt, maar een verticale tweecilinder met een meer bescheiden vermogen… en dito prijskaartje. Deze nieuwe kleine GS-versies pakken uit met een verfijnd silhouet en een verbeterde ergonomie dankzij een uitgebreidere keuze aan zadelhoogtes. Bovendien doen nieuwe kleurtjes hun intrede in de catalogus. Niets spectaculairs, maar voldoende om hen niet te vergeten bij het rondshoppen.

Ducati Multistrada Enduro – Paleis 3

Er is niets aan te doen: de Italianen van bij Ducati hebben een obsessie voor vermogen en doen niets zonder prestaties als motivatie. Het trailmodel voor op de weg, de Multistrada 1200, wordt Multistrada Enduro, een model met een supersportieve motor (een 1.198 cc grote V-twin ‘Testastretta’ met 160 pk) dat gekenmerkt wordt door een ophanging met lange veerwegen en spaakwielen om weg van de gebaande paden iedere concurrentie te verpletteren. 

Honda CRF 1000 L Africa Twin – Paleis 3


De ster onder de trailmodellen is dit jaar de Africa Twin van Honda. Zijn naam werd opgevist uit het verleden van het merk en doet denken aan de echte trail bikes die ontstaan zijn uit de pure Parijs-Dakar-erfenis. De Africa Twin is echt veelzijdig: hij vreest geen enkel wegdek en vertegenwoordigt een soort terugkeer naar de bron voor het genre… wat niet betekent dat hij niet modern is, getuige zijn automatische overbrenging met dubbele koppeling en een instelbare motorrespons. Zijn V-twin van 998 cc moet het vooral hebben van koppel en betrouwbaarheid boven puur vermogen (95 pk).

KTM 1290 SuperAdventure – Paleis 3


Sinds kort wil KTM een breder publiek verleiden met zijn nieuwe maxitrail, de 1290 SuperAdventure. Zijn motor van 1.301 cc ontwikkelt 160 pk om letterlijk van de ene naar de andere duin te vliegen. Expedities in wijdse ruimtes zijn immers helemaal zijn ding: Afrikaanse en Amerikaanse woestijnen schrikken hem niet af, met name dankzij zijn tank van 30 liter en zijn WP-ophanging die de zwaarste behandeling doorstaat. De Ducati Multistrada Enduro stelt zijn suprematie echter al in vraag…

Triumph Tiger 1200 Explorer – Paleis 8

De Engelse trail verleidt vooral met zijn look en zijn persoonlijkheid, waarmee hij uniek is in het motorfietslandschap. De harde concurrentie noopten hem echter tot enkele evoluties om geen muurbloempje te blijven. Zijn stijl werd vernieuwd, hij kreeg een nieuw dashboard en de uitrusting (tractiecontrole, ophanging) en/of de zadelhoogte hangen af van de versie. De driecilinder van 1.215 cc met 140 pk blijft op post.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten