Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi e-tron Sportback: elektrische SUV-coupé

Geschreven door David Leclercq op 18-04-2017

De VW-groep blijft ons maar overspoelen met elektrische conceptcars. De jongste in de reeks is de Audi e-tron Sportback Concept.

De nieuwe strategie van Volkswagen wordt duidelijk versneld uitgerold. Slechts een paar maand na Dieselgate overlaadt de groep ons met volledig elektrische conceptcars, zowel bij Volkswagen en Skoda als bij Audi. In Shanghai slaat het trouwens drievoudig toe, want naast de VW I.D. Crozz en de Skoda Vision E stelt Audi de e-tron Sportback Concept voor, een prototype van een elektrische SUV-coupé.

Vernieuwend?

Het silhouet van de Audi e-tron Sportback Concept is vrij origineel. Vooral dankzij de voorkant, die niet langer het traditionele SingleFrame-radiatorrooster gebruikt, terwijl de buitenspiegels zijn vervangen door fijne camera’s. De e-tron Sportback pakt trouwens volop uit met spitstechnologie. Hij wijdt namelijk een volledig nieuwe verlichting in en krijgt talrijke aanraakschermen, naast een digitaal instrumentenbord (Audi Virtual Cockpit).

435 pk

De auto is uiteraard volledig elektrisch. Hij wordt aangedreven door drie elektromotoren, één vooraan en twee achteraan, die samen 435 pk ontwikkelen. Dankzij een overboostfunctie kan dat zelfs kortstondig oplopen tot meer dan 500 pk en een koppel van 800 Nm. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in slechts 4,5 seconden, terwijl hij zijdezacht rijdt dankzij een luchtvering. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 210 km/h.

500 kilometer rijbereik

Het rijbereik zou meer dan 500 kilometer bedragen op de NEDC-cyclus dankzij een lithium-ionbatterij van 95 kWh onder de vloerplaat. Die kan stroom tanken aan laadpalen die tot 150 kW aan vermogen halen, en dat zelfs inductief. De SUV is flink uit de kluiten gewassen, want hij is 4,9 meter lang. En hij zou al in 2019 in productie gaan.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten