Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Detroit 2016 / Audi h-Tron Quattro: waterstof in 2020

Verwachte lancering : 01-01-2020

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-01-2016

Op de NAIAS in Detroit heeft Audi een prototype van een SUV met brandstofcel onthuld. De conceptcar h-Tron Quattro beschikt ook over een functie voor semiautonoom rijden dat voorzien is voor de toekomstige A8 in 2017.

De Audi h-Tron Quattro is een elektrische SUV met brandstofcel. Dankzij zijn waterstoftank van 700 bar wordt het rijbereik van deze conceptcar op 600 kilometer geschat. Voltanken neemt drie tot vier minuten in beslag. Een kleine lithium-ionbatterij levert een kleine, tijdelijke boost aan de elektromotoren. Vooraan ontwikkelt hij een maximum van 90 kW (122 pk), terwijl hij achteraan over een vermogen van 140 kW (190 pk) beschikt. Het gecumuleerd vermogen bedraagt 210 kW (286 pk). Deze vierwielaandrijver kan in 7 seconden van 0 tot 100 km/h spurten. Zijn topsnelheid is beperkt tot 200 km/h.

Een eerste stap

Audi voorziet geen lancering van de waterstofauto voor 2020. Deze h-Tron-conceptcar zal evenwel de eerste concrete fase inluiden voor de productie van een model binnen vier jaar. Hij beschikt in ieder geval over de laatste evoluties van het merk met de vier ringen wat waterstoftechnologie betreft. De brandstofcellen werden verbeterd met betrekking tot het rendement en de doeltreffendheid. Daarenboven zijn ze lichter en compacter geworden. Ze zijn ook minder duur om te produceren. Daarnaast hebben de ingenieurs van Ingolstadt ook een warmtepomp ontworpen die doeltreffender is dan die in de eerste waterstofprototypes. 

Een beetje A8 inside

Deze conceptcar trekt eveneens de aandacht door een van zijn rijhulpsystemen. Dankzij de centrale bediening van de rijhulpsystemen, zFAS gedoopt, is de SUV in staat om zijn directe omgeving te vatten, waarmee hij de rijhulpsystemen realtime kan bedienen. Deze mogelijkheid wordt benut voor automatisch parkeren of semiautonoom rijden in het verkeer bij accordeonfiles tot 60 km/h. Deze technologie is in de finale ontwikkelingsfase en zal beschikbaar zijn in de toekomstige A8 in 2017.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten