Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Faraday: de eerste conceptcar voor een toekomstige Tesla-rivaal in 2017

Geschreven door David Leclercq op 30-11-2015

De Amerikaanse start-up Faraday lanceert in januari, ter gelegenheid van de technologiebeurs CES in Las Vegas, een elektrische conceptcar. De bedoeling is om vanaf 2017 te concurreren met Tesla.

Faraday is een Amerikaanse start-up die een nieuwe volledig elektrische auto wil lanceren. De eerste conceptcar van dit voertuig werd aangekondigd voor het komende elektronicasalon van Las Vegas (CES) in januari. De in Los Angeles gevestigde start-up heeft maar één doel voor ogen: vanaf 2017 concurreren met Tesla.

Onder welke vorm?

Verschillende bronnen vragen zich af welke vorm deze nieuwe elektrische auto zal aannemen en vele neigen in de richting van een SUV, maar dan met de look van een coupé, zoals de BMW X6. Faraday heeft nog geen naam vrijgegeven voor zijn toekomstige auto’s, maar het bedrijf kondigt wel al aan dat het gebruik zal maken van een batterij met een energiedichtheid die 15 procent hoger ligt dan die van de batterij van 85 kWh van de huidige Tesla Model S. Dit zou een theoretisch rijbereik van 480 kilometer garanderen.

Grootse ambities

Faraday verklaarde zijn bedoelingen in een communiqué. En die zijn niet min: “Wij gaan volledig elektrische voertuigen lanceren met een intelligente connectiviteit” en “We zullen producten ontwikkelen die verder gaan dan de traditionele elektrische voertuigen”, meer bepaald “modellen die inhoudelijk over unieke eigenschappen zullen beschikken en ook zelfstandig rijdende modellen”.

Talent in overvloed

Faraday maakt in ieder geval geen geheim van zijn troepen, die het bedrijf een beetje overal bij zijn rivalen wegkaapte. Zo weten we dat het ontwikkelingsteam onder andere bestaat uit Nick Sampson, Dag Reckhorn, Alan Cerise en Tom Wessner, allemaal mensen die ook sleutelfuncties bekleedden bij Tesla. En aan het hoofd van het team staat Richard Kim. Hij was hoofd ontwikkeling voor de BMW i3 en i8. En de designers zijn afkomstig van Audi, Ferrari en Lamborghini. Het bedrijf wil tegen het eind van het jaar minstens 500 werknemers tellen. Kim verklaarde: “We zullen de meest vooruitstrevende technologieën tot bij de consument brengen” en: “Mijn thermostaat thuis weet precies wat ik wil. Waarom is een dergelijke benadering nog niet effectief binnen de automobielsector?”

Back to basics?

“Ik wil terugkeren naar de eenvoud”, zo voegde Kim er nog aan toe in het kader van het zelfstandige luik van deze toekomstige Faraday. “Ik wil een scenario waarbij u twee uur lang vaststaat in een file en waarbij u geconnecteerd bent. De auto zal beschikken over aromatherapie en een volledig ergonomische stoel. Wat mij betreft, moet u in staat zijn om geconnecteerd te blijven, maar moet u zich ook kunnen loskoppelen om te ontspannen”.

Verhuur

Kim verklaarde ook dat het businessmodel van Faraday vergelijkbaar zou zijn met dat van Uber wat de strategie betreft. Dat betekent dus dat klanten de auto’s ook zullen kunnen huren, en zelfs verschillende auto’s afhankelijk van hun behoeften van het moment. Zo zei hij: “Het is goed om een stadsauto te hebben om tijdens de week naar het werk te gaan, maar tijdens het weekend heb je behoefte aan een grotere auto voor het hele gezin”.

Een heel gamma op termijn

Sampson, vroeger werkzaam bij Tesla, legde aan Bloomberg uit dat Faraday “één model zal lanceren, maar dat er een heel gamma zal volgen, veel sneller dan bij heel wat andere constructeurs. We hebben projecten voor 7 verschillende auto’s”. Hij specificeerde wel dat het economische model van Faraday er heel anders zal uitzien dan de gebruikelijke aankoop van een auto bij een concessiehouder. Faraday is van plan om zijn rentabiliteit te ontwikkelen rond abonnementskosten, applicaties en andere.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten