Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Jaguar I-Pace: conceptcar van toekomstige elektrische SUV

Verwachte lancering : 30-06-2018

Geschreven door Tony Verhelle op 15-11-2016

Op het salon in Los Angeles toont Jaguar het concept van zijn eerste volledig elektrische auto. Het gaat om een vrij compacte cross-over (kleiner dan F-Pace) met zo’n 300 kW/400 pk vermogen en een actieradius van 500 km.

De I-Pace concept is dus de voorbode van een eerste elektrische Jaguar met een cross-over koetswerk, die erop gericht is om 5 personen en heel wat bagage comfortabel te kunnen vervoeren, liefst zo’n 500 km ver (bij de huidige normen) alvorens te gaan laden. Met een 50 kW DC-lader kan dan weer 80% van de 90 kwH batterij (lithium-ion, watergekoeld) geladen worden in anderhalf uur. Twee synchroonmotoren van elk zo’n 150 kW/200pk en 350 Nm koppel drijven respectievelijk de voor- en de achteras aan, wat neerkomt op een gezamenlijk vermogen van ongeveer 400 pk en 700 Nm koppel, voldoende om de auto in 4 seconden tot 100 km/h te laten accelereren.

Laag zwaartepunt

De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 is uitstekend voor een SUV en bevordert de reikwijdte. De elektrische vierwielaandrijving laat de centrale stuureenheid toe de tractie zo goed mogelijk te verdelen in alle omstandigheden. De rest van het onderstel is verwant met dat van de F-Pace, zodat ook de I-Pace het zo nagestreefde Jaguar rijplezier garandeert. Een zeer laag zwaartepunt (12 cm lager dan bij een coventionele SUV) en de ideale gewichtsverdeling van 50% op elke as moeten hier zeker toe bijdragen.

Ruim en verfijnd interieur

Door het verschuiven van de wielen naar de 4 uiteinden van de auto is hij binnenin erg ruim, ook voor de passagiers op de achterbank, terwijl de kofferruimte eveneens een uitstekend volume heeft. Het zo uitgewerkte zogenaamde cab-forward design heeft ook zijn invloed op het interieurconcept en de aankleding ervan. Het instrumentenbord werd vervangen door een groot TFT-scherm (12 inch) terwijl in de centrale console nog twee aanraakschermen instaan voor alle MMI- en andere bedieningen. Ook werd verder gewerkt op het thema van de draaiknoppen en de schakelaars in plaats van bijvoorbeeld een selectiehendel voor versnellingen (er is er slechts een). Op het stuur zitten zogenaamde capacitatieve knoppen die onzichtbaar blijven, tot de auto is opgestart en ze oplichten.

2018

Ook in de aankleding werd verdergegaan op het innovatieve, in die zin dat de traditionele, Engelse Jaguar-atmosfeer werd geherinterpreteerd naar ongelakt hout met laserprint, een speciale mengeling van leer en stof met nieuw monogram, het gewild tonen van print labels, enzovoort. De productieversie komt eraan in de tweede helft van 2018 en design-directeur Ian Callum beloofde ons dat, met uitzondering van eenvoudiger stoelen en een 5-zits configuratie, de uiteindelijke I-Pace niet zo sterk zal verschillen van de conceptauto, wat stilaan (gelukkig) de gewoonte wordt bij deze Engelse constructeur. Waarom het nog wachten is tot binnen twee jaar (uiteindelijk zal de I-Pace zowat gelijk met de (grotere) Q6 e-tron van Audi op de markt komen) is omdat sommige onderdelen van bepaalde toeleveraars (bijvoorbeeld de DC-lader) niet eerder beschikbaar kunnen zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten