Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Salon van Tokio 2015 / Nissan IDS Concept: de toekomstige autonome Leaf

Verwachte lancering : 01-12-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-10-2015

In Tokio toont de Nissan IDS Concept niet alleen de evolutie die de Leaf zou kunnen ondergaan, maar hij lijkt ook te specificeren dat de toekomstige elektrische berline van de constructeur autonoom zou kunnen zijn.

De Nissan IDS Concept is een 100 procent elektrische berline zoals Nissan die tegen 2020 ziet. Mogelijk herkennen we er dus de stijl in van de toekomstige Leaf, die verwacht wordt in 2017-2018. Het Japanse merk ziet de toekomst van de elektrische auto in ieder geval onlosmakelijk verbonden met autonoom rijden – tegen 2020 wil Nissan zijn eerste zelfrijdende auto op de markt kunnen brengen. Daarnaast is deze conceptcar uitgerust met een communicatiesysteem met de andere weggebruikers, en dan in het bijzonder voetgangers en fietsers: een scherm achteraan en in de voorruit en een ledstrook op de gordellijn kan van kleur veranderen om de bedoelingen van het voertuig aan te geven of de aanwezigheid ervan te signaleren.

Nabootsing

Deze conceptcar beschikt over een zelfrijdende modus, waarbij de stoelen anders opgesteld kunnen worden en het stuur verdwijnt om plaats te maken voor een groot scherm. De computer heeft op dat moment echter het rijgedrag van de bestuurder aangeleerd en zal versnellen en afremmen zoals hij dat van de bestuurder geleerd heeft. Wanneer die de manuele controle weer overneemt, vormen de sensoren en de elektronica een soort vangnet. De computer wordt overigens niet alleen een rij-assistent, maar zal ook een rol als ‘partner’ spelen en de bestuurder informeren over de omstandigheden op de weg – maar ook over zijn agenda of andere belangstellingsdomeinen.

Aerodynamisch

Om de actieradius van de elektrische auto’s te vergroten blijft Nissan werken aan de batterijen. Zo kan de IDS rekenen op een opslagcapaciteit van 60 kWh. Maar de constructeur besteedt ook aandacht aan het gewicht en de aerodynamica. De berline heeft een koetswerk van koolstofvezel, is niet hoger dan 1,38 meter en perfect gestroomlijnd. De wielen werden op de hoeken van het koetswerk geplaatst en kregen grote, maar fijne banden (maat 175) met een lage rolweerstand. Ze werden gemonteerd op velgen waarvan het design bestudeerd werd om de luchtweerstand te verminderen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten