Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / Reportage: Met de Audi e-tron de Pikes Peak af

Verwachte lancering : 01-01-2019

Om aan te tonen hoe goed de energierecuperatie van zijn toekomstige elektrische SUV e-tron werkt, nodigde Audi ons uit naar de hellingen van de Pikes Peak in Colorado.

Bij Audi zijn ze niet vies van een beetje spektakel. Nadat we heel vroeg uit ons bed worden gelicht, rond een uur of 4 ’s morgens, worden we in het schijnsel van de koplampen naar de top van de Pikes Peak gebracht. We ontdekken een decor waar coniferen al snel plaats moeten maken voor indrukwekkende blokken leisteen. De bochten volgen elkaar op, de rotswanden worden steeds grootser, en zelfs al beklimmen we hier de andere bergflank dan degene waar in juni nog de beroemde race werd gereden, toch beginnen we te beseffen hoe geschift de coureurs moeten zijn die deze berg plankgas opstormen. Eens boven ontdekken we vier prototypes in camouflagekleding terwijl de zon langzaam haar eerste stralen laat zien.

Peddelen maar

Op een tablet kunnen we live de werking van het energierecuperatiesysteem volgen. De bedoeling is om aan te tonen dat je heel gemakkelijk rijbereik kunt terugwinnen met de e-tron zonder ooit je rijstijl echt te moeten aanpassen, of toch maar heel beperkt. Zoals elke zichzelf respecterende Audi is de e-tron een quattro, aangezien hij twee elektromotoren heeft: een in de vooras en een in de achteras. Een centrale elektronische sturing regelt de werking van deze twee motoren maar ook het laden van de batterijen wanneer de auto rijdt of remt met het by wire-remsysteem (zonder mechanische verbinding). De peddels aan het stuur zitten daar niet om te schakelen met de automatische versnellingsbak (want die is hier niet), maar wel om de bestuurder te helpen om het herladen te optimaliseren. En in de Audi e-tron werkt de recuperatie in drie trappen.

De app op de tablet geeft ons een berg aan informatie over de rit van Viktor, onze chauffeur. We zien wanneer hij energie verbruikt, wanneer hij in vrijloop uitbolt en wanneer hij de remmen en de hendels aan het stuur gebruikt om energie te recupereren, dan wel of hij het hydraulische remsysteem aanspreekt. We lezen verder de afgelegde afstand af, de hoeveelheid energie die werd behouden, hoeveel stroom er is geproduceerd en hoe dat is gedaan.

Rustige rijstijl

De zeer lage snelheidsbeperkingen die van kracht zijn bij de afdaling vergemakkelijken logischerwijze de oefening, maar we moeten toegeven dat we toch onder de indruk zijn van het gedrag van de toekomstige Audi uit de fabriek in Vorst. Om de demonstratie goed te laten verlopen gebruikt de Duitse ingenieur vaak de hendels aan het stuur en enkel het gaspedaal om de afdaling aan een goed tempo af te haspelen. Maar hij bevestigt ook dat als een eventuele toekomstige eigenaar niet deze pioniersgeest heeft, dat die net zo goed de peddels kan laten voor wat ze zijn omdat de elektronica van de auto slim genoeg is om de remenergierecuperatie zelf te beheren en het rijbereik van de e-tron zoveel mogelijk te verlengen.

Bestuurders die daarentegen houden van innovatie en die perfect anticiperen op de verkeersomstandigheden, kunnen hun vertragingen perfect beheren via de peddels aan het stuur en zonder ooit het rempedaal te moeten aanraken.

De balans

In zijn officiële communicatie belooft Audi dat je dankzij dit intelligente recuperatiesystem tot 30 procent rijbereik extra kan bekomen (op de 400 beloofde kilometers met een volle batterij), wat perfect geloofwaardig lijkt. Het is spijtig dat de app die op de tablets werd gebruikt voor deze demonstratie niet is ontwikkeld voor publiek gebruik, want toekomstige eigenaars zouden deze gegevens interessant kunnen vinden.

Een reportage van Benoît Lays.

De volledige reportage vind je terug in nummer 1013 van AutoGids (in de krantenwinkel vanaf 29 augustus 2018).

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten