Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Hoe zouden de toekomstige Audi Q1, Q3 en Q5 eruit kunnen zien?

Geschreven door Tony Verhelle op 26-08-2015

Aan de hand van computerillustraties geven we u een overzicht van de SUV’s die bij Audi op stapel staan van 2016 tot 2018, met name de Q1, Q3 en Q5.

Audi Q1

Bij Audi moeten er van haast alle modelreeksen Q-varianten komen. Van de kleine A1 zal dus wellicht een Q1 afgeleid worden. Voor deze specialist van de vierwielaandrijving (hier Quattro geheten) is dat niet zo’n grote inspanning. De in 2016 verwachte Q1 zou zo’n twintig centimeter langer zijn dan de A1 Sportback en uiteraard hoger op zijn poten staan. Er zullen voor- en vierwielaangedreven varianten zijn en vanzelfsprekend zullen de krachtbronnen gebruikt worden die we terugvinden in de A1 (en in heel de VW-groep), uitgezonderd de minst krachtige versies waarschijnlijk.

Audi Q3

Hij heeft net een facelift gekregen dit jaar, maar bij Audi werkt men uiteraard al aan zijn opvolger, die we in 2018 mogen verwachten. Wat de buitenafmetingen betreft, zou er weinig veranderen, zodat ook de binnenruimte gelijkaardig blijft. Wel zal de nieuweling kunnen uitpakken met een duidelijk agressievere look, een dynamischer weggedrag en de nieuwste assistentiesystemen die Audi tegen dan ook in zijn kleinere auto’s ter beschikking zal stellen, genre head-updisplay, Virtual Cockpit, spoorassistent en dodehoekcontrole, automatische parkeerassistent, enzovoort. Of er ook een hybrideversie komt, is nog niet duidelijk, maar het zou wel logisch zijn. Dat er een supersportieve RS Q3 volgt, staat echter nu al vast.

Audi Q5

Eerst is het de beurt aan de Audi A4 (première in Frankfurt, half september), maar de Q5 zit hem op de hielen. Hij is helemaal nieuw en zou een 3 centimeter langere wielbasis hebben en ook wat groter worden, maar toch zou het basisgewicht met zo’n 80 kilo verminderen, dankzij onder meer het gebruik van lichtmetaal. Wat de aandrijving betreft, wordt teruggegrepen naar bestaande motoren, maar mede door de gewichtsvermindering en andere maatregelen zouden die tot 20 procent minder moeten verbruiken. Gezien het succes van de SQ5 met biturbodiesel van 313 pk (11 procent van de totale Q5-verkoop op het ogenblik) komt er zeker een opvolger, net als van de hybride, maar dan in geëvolueerde vorm.

Computerillustraties door Christian Schulte

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten