Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Range Rover Velar is uitgelekt voor officiële onthulling

Geschreven door David Leclercq op 01-03-2017

De Range Rover Velar, die vanavond zou worden onthuld in de marge van het salon van Genève, is uitgelekt op het internet. Het model neemt plaats tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport.

Hier zien we dus de eerste, gelekte beelden van de toekomstige rivaal voor de Porsche Macan, de Range Rover Velar. We maken al kennis met zijn erg verzorgde koetswerk en zelfs met zijn interieur. De beelden werden gepubliceerd door de Spaanse website Diariomotor en door het Britse magazine Autocar. Ze bevestigen wat we al verwachtten: de komst van een nieuw infotainmentsysteem met dubbel scherm.

Vanavond

De auto wordt officieel vanavond onthuld om 21u15, maar we kunnen hem nu al ontdekken, en dan vooral de nieuwe designtaal van het huis, die later door andere modellen zal worden overgenomen. De Velar neemt door zijn formaat uiteraard de wapens op tegen de Macan, maar ook tegen de BMW X6, die moeilijk te beconcurreren valt, zoals andere constructeurs al hebben vastgesteld die zich in deze niche hebben gewaagd.

Meer straatgericht

De Velar is ontwikkeld om meer straatgericht te zijn. Zijn naam komt van de ontwikkelingsprototypes uit 1969 van de allereerste Range Rover en werd destijds gebruikt door de ingenieurs om de identiteit van de 26 eerst preproductie-exemplaren te maskeren. Hij is bovendien afgeleid van het Latijnse woord ‘velaris’, wat “sluier” of “deken” betekent. We weten al dat de vijfzits-SUV nauw verwant is aan de Jaguar F-Pace waarmee hij zijn IQ-platform deelt. Alle Velars krijgen vierwielaandrijving en worden gebouwd naast de Range Rover Sport en de F-Pace in de assemblagefabriek van Solihull.

Ford-motoren

Het model wordt gelanceerd met dezelfde V6-motoren van Ford als in de rest van het gamma, maar die zullen later worden vervangen door een nieuwe Ingenium-zescilinder in lijn, zowel op benzine als op diesel. Er staat ook een plug-in hybride in de planning die een Ingenium-viercilinder op benzine van 295 pk gebruikt.

Nieuwe interface

Het model neemt verder de user interface met drie schermen over van de I-Pace. De belangrijkste interface gaat via een 12-duims aanraakscherm, terwijl de infotainment- en klimaatfuncties op een tweede scherm van 5,5 duim worden getoond. Het instrumentenbord ten slotte is virtueel en wordt geprojecteerd op een scherm van 12 duim dat op alle mogelijke manieren kan worden geconfigureerd.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten