Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Effecten hittegolf gelijkaardig aan alcoholgebruik

Geschreven door David Leclercq op 23-07-2015

Seat voerde een grootschalige enquête naar de gevolgen van een hittegolf. De conclusies zijn duidelijk: heel warm weer vertraagt onze reactiesnelheid, net zoals alcohol dat doet.

Op het moment dat Europa stilaan recupereert van een hittegolf (44° C in Barcelona, 36 in Londen en 39 in Parijs) die in sommige streken nog voortduurt, heeft Seat een heel interessante enquête gevoerd naar het effect van extreme hitte op ons organisme.

Beperkte capaciteit

Angel Suàrez, ingenieur bij Seat, stelt enkele interessante dingen vast. Te beginnen met deze: “bij grote warmte passen vele mensen hun gedrag aan, maar slechts weinigen weten de trucjes om in dergelijke omstandigheden beter te functioneren.” Hij voegt eraan toe dat de mensen zeer weinig weten over de effecten die hitte heeft op het organisme. Uiteraard moet men veel drinken, maar zelfs dan zijn er beperkingen: “wordt het in een auto 35°, dan daalt de reactiesnelheid van de bestuurder met 20% tegenover 25° en dat is te vergelijken met 0,5 g/liter alcohol in het bloed.

Gezond verstand

Om dat tegen te gaan raadt de ingenieur aan de wagen voldoende te verluchten alvorens de klimaatregeling aan te zetten. “Je moet je vensters 30 seconden open zetten alvorens de airco aan te zetten, zo kan de hete lucht al gedeeltelijk geëvacueerd worden.” Ook wordt aangeraden om de klimaatregeling in automatische modus te gebruiken, voor een gelijkmatiger verdeling van frisse lucht. Ten slotte legt hij er de nadruk op het interieur niet af te koelen onder 21°, dat kost brandstof en geeft een te grote temperatuurschok met buiten. Vooral bij korte afstanden kan je daardoor ziek worden en wordt aangeraden om het temperatuurverschil binnen/buiten niet groter te maken dan zo'n 5°.

Een “gehydrateerd” voertuig

Als laatste punt beklemtoont de Spaanse ingenieur nog dat ook je voertuig “gehydrateerd” moet worden. Dat wil zeggen dat je olie- en koelvloeistofpeil moet nakijken en op niveau houden en (vooral) dat je de bandenspanning in de gaten houdt: hoge temperaturen kunnen zorgen voor grote drukverschillen en zelfs bandenpech. De bandenspanning controleer je best zo koud mogelijk, voor de rit dus.

Bekijk ook het videofragment dat Seat in dit verband heeft gepost:

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten