Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Slechte EuroNCAP-resultaten voor Ford Mustang

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-01-2017

Ondanks een aantal aanpassingen voor de Europese markt voldoet de Ford Mustang niet bepaald aan de criteria van EuroNCAP. Hij ging fors onderuit, in tegenstelling tot de Volvo’s S90 en V90. Ford heeft al een verklaring gegeven.

De jongste EuroNCAP-testresultaten geven een onrustwekkend resultaat voor de Ford Mustang: slechts 2 sterren. De onafhankelijke instantie verwijt de Amerikaanse sportcoupé diverse fouten. Zijn eerste probleem is dat hij als Amerikaanse auto is afgestemd op de criteria van de VS, die blijkbaar minder streng zijn dan de Europese. Natuurlijk heeft Ford wel een paar aanpassingen doorgevoerd om door de homologatietests voor het Oude Continent te geraken, vooral dan op het vlak van de voetgangerbescherming. Maar de constructeur heeft zijn sportieveling niet voorzien van “veiligheidsuitrusting die je doorgaans in Europa tegenkomt”, zo meldt de EuroNCAP, zoals een botswaarschuwing.

2 sterren

Tijdens zijn crashtest kreeg de Mustang een goede score van 72 procent voor de bescherming van volwassenen maar een dramatische 32 procent voor die van kinderen. EuroNCAP stelde vast dat de airbags niet voldoende opblazen. Achterin hebben de veiligheidsgordels geen voorspanner of krachtbegrenzer. Dat kan er de oorzaak van zijn dat achterpassagiers bij een frontale aanrijding onder de gordel doorglijden. Een testpop van een tienjarig kind knalde met zijn hoofd tegen de binnenkant van de auto. Voor de bescherming van voetgangers, waarvoor de auto aan de Europese markt is aangepast, kreeg hij een voldoende 64 procent. Maar voor elektronische rijhulpsystemen slechts 16 procent.

Reactie van Ford

Uiteraard heeft Ford gereageerd. De constructeur brengt in herinnering dat de Mustang is ontwikkeld door ingenieurs uit de hele wereld en dat hij daarna is aangepast aan de Europese markt, waarmee het dus zijn Amerikaanse DNA als argument gebruikt om zijn twee sterren te verklaren. Het merk verduidelijkt verder dat de auto is ontwikkeld voor de jongste, strengere veiligheidscriteria van de EuroNCAP in voege zijn getreden. Voor de bescherming van kinderen zou het probleem volgens Ford vooral komen van de toegankelijkheid van de achterbank. Dat criterium weegt zwaar door in de quotering. Het merk betwist niet dat het geen nieuwe technologieën kan bieden zoals het Active City Stop of de snelheidsbegrenzer. Maar “deze ontbrekende elementen zijn in de meeste auto’s niet standaard”. Ford belooft in elk geval er alles aan te doen om de EuroNCAP-score van zijn auto’s te verbeteren en voert aan dat “de Mustang een veilige auto blijft” ondanks dit alles.

Volvo aan de top

Voor Volvo zien de zaken er daarentegen rooskleurig uit. De constructeur haalde uitstekende resultaten met zijn S90 en V90 in hun basisversie. De 5 sterren haalden ze dankzij de scores voor de bescherming van volwassenen (95 procent) en kinderen aan boord (80 procent), de voetgangervriendelijkheid (76 procent) en de rijhulpsystemen (93 procent). Het Zweedse merk blijft dus trouw aan zijn reputatie van een constructeur die erg veel belang hecht aan de veiligheid van zijn modellen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten