Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Trajectcontrole in de Leopold II-tunnel

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-01-2017

De Brusselse overheden hebben met trajectcontrole geëxperimenteerd in de Leopold II-tunnel, het verlengstuk van de snelweg E40 die van de kust naar het centrum van de hoofdstad leidt. Buiten de files rijdt 2 op de 3 auto’s te snel.

Tussen 24 en 29 december 2016 toonde een test met trajectcontrole (zonder verbalisering) dat 2 auto’s op 3 te snel rijden, dus harder dan 50 km/h, in de Leopold II-tunnel. Toegegeven, de metingen vonden plaats tijdens de schoolvakantie en tussen de eindejaarsfeesten. Gewoonlijk is het erg druk in de tunnel, met files van ’s morgens tot ’s avonds. Toch zouden automobilisten buiten de drukke periodes geneigd zijn om de snelheidsbeperking te vergeten. Daarom wil Staatssecretaris voor verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) de politie vanaf de lente laten verbaliseren. Daarmee zou dan de eerste trajectcontrole van Brussel een feit zijn.

In het hele land

Dergelijke systemen met nummerplaatherkenning lijken te veralgemenen. Zo wil Vlaanderen tegen 2018 liefst 240 camera’s installeren op snelwegen om quasi het hele snelwegennet te dekken. Het doel is dat zowat elke kilometer van het netwerk zou worden gedekt door trajectcontroles. Wallonië wil ook een dergelijke installatie plaatsen. Er staan daar 150 camera’s in de planning. Daarmee zouden de drukste snelwegstukken van het zuiden van het land kunnen worden gedekt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten