Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Verkeersveiligheid in Afrika

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-05-2013

Bij de inwijding van de Automobile Club de Gabon legde de voorzitter van de FIA de nadruk op de inspanningen die nodig zijn om de verkeersveiligheid in Afrika en in ontwikkelingslanden te vergroten.

Het Afrikaanse wagenpark groeit volop. Het aantal doden op de weg spijtig genoeg ook, met een stijging van 40 procent op 15 jaar tijd, wat neerkomt op 250.000 doden per jaar. De internationale automobielfederatie FIA wil Afrikaanse regeringen gaan sensibiliseren. FIA-voorzitter Jean Todt maakte daarom gebruik van de oprichting van de Automobile Club de Gabon in Libreville om de plaatselijke regering erop te wijzen dat “de subsahara het trieste record van het hoogste aantal verkeersdoden ter wereld houdt.” Liefst 20 procent van alle dodelijke verkeersongevallen in de wereld vindt plaats in Afrika, terwijl daar toch maar 2 procent van alle auto's rondrijden. 40 procent van de slachtoffers zijn voetgangers.

Jean Todt verduidelijkte bovendien dat de verkeersveiligheid een “ontwikkelingsfenomeen” is. Het probleem is trouwens wereldwijd, want het duikt op in alle opkomende of ontwikkelende markten. 90 procent van de 1,3 verkeersdoden die elk jaar in de wereld te betreuren vallen, leven in dit soort ontwikkelingsmarkten, tegenover slechts 2 procent in de Europese Unie. Volgens de schattingen van de FIA loopt de kostprijs van alle ongevallen in de opkomende markten op tot 100 miljard dollar per jaar. Bepaalde regeringen zoals die van Gabon hebben al sensibiliseringscampagnes opgestart en veiligheidsverhogende initiatieven genomen. In Europa begon dit bewustwordingsproces al in de jaren 1970, waardoor het aantal verkeersdoden in de jongste 40 jaar gevoelig kon worden beperkt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten