Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 3-REEKS 2019: Hetzelfde, maar toch anders

Geschreven door Tony Verhelle op

De lichtjes ontgoochelende vernieuwing van de 5-Reeks indachtig hielden we ons hart vast voor zijn kleinere broer, de 3-Reeks. Maar die zet wel degelijk opnieuw de lijnen uit voor BMW.

Prijs
NB

Het concept

De zevende generatie van de 3-Reeks zal vanaf maart 2019 leverbaar zijn, maar is binnenkort al te bestellen, en zal in niet minder dan 130 landen verkocht worden. Ook qua productie is dit trouwens een wereldauto, aangezien hij op drie plaatsen van de band zal rollen: in Duitsland, in China en in Mexico. Dat heeft te maken met de belangrijkste afzetmarkten voor het model: ongeveer een derde van de 3-Reeks-verkoop (32 procent) vind plaats in Europa, een ander derde (34 procent) gaat naar China en het laatste derde wordt verdeeld over de rest van de wereld (met 12 procent voor de VS als grootste markt). Binnen afzienbare tijd komt er nog een breakversie, Touring geheten, en normaal gezien volgt ook een zogenoemde Gran Turismo, met grote achterklep. De coupé en de cabrio leven sinds enkele tijd op hun eigen ritme en onder de 4-benaming.

Wat er verandert

Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe 3-Reeks (zowel uiterlijk als onderhuids) voortbouwt op zijn succesvolle voorganger, maar er werd toch wel een en ander aangepast. Het design is in grote lijnen hetzelfde gebleven, maar de vormgeving werd wat strakker en de stroomlijncoëfficiënt (Cx-waarde) bedraagt nu een uitstekende 0,23. Naargelang van de uitrusting is de nieuweling ook tot 55 kilogram lichter, ondanks het feit dat hij groter is geworden: de 3-Reeks werd 76 millimeter langer en 16 millimeter breder. De hoogte bleef zowat gelijk (+1 millimeter).

De nieuwe 3 is ook 50 procent stijver qua structuur dan zijn voorganger en heeft bredere sporen (+43 millimeter vooraan en +21 millimeter achteraan). Dat, een 10 millimeter lager zwaartepunt én een nieuwe schokdempertechnologie (zie kader) doet het beste verhopen voor het rijplezier, terwijl de gewichtsverdeling nog altijd ideaal is, met 50 procent op elke as.

In eerste instantie komt de auto uit met vijf varianten van bekende motoren, die wel een aanzienlijke technische upgrade kregen. Aan benzinezijde zijn dat twee turboviercilinders met respectievelijk 135 kW/184 pk (320i) en 190 kW/258 pk (330i). De turbodiesels zijn zeker ook van de partij, met een 318d die 110 kW/150 pk levert, een 320d met 140 kW/190 pk en een 330d-zescilinder met 195 kW/265 pk. In de loop van 2019 komen daar nog twee topvarianten bij: de plug-inhybride 330e, die nu tot 60 kilometer zuiver elektrisch kan rijden, en de M340i, met een drukgevoede drieliter-zescilinder waarvan het vermogen met 35 kW de hoogte in gaat, tot 275 kW/374 pk.

De 318d en 320d kunnen nog met een handgeschakelde zesbak verkregen worden, alle andere motoren zijn sowieso gekoppeld aan de derde generatie van de ZF-achttrapsautomaat die als optie ook op de tweeliterdiesels leverbaar is. De automaat werd verbeterd qua alertheid, schakelcomfort en interne wrijving (voor een lager verbruik). De 320d kan ook met de vierwielaandrijving xDrive verkregen worden, de M340i heeft die standaard. Mogelijke sportopties zijn een elektronisch sperdifferentieel achteraan, een M Sport-ophanging – al dan niet adaptief – en M-Sport-remmen.

Hoe rijdt hij

BMW nodigde ons uit in de Algarve voor een eerste kennismaking met de nieuweling. Dat daar in het zuiden van Portugal ook een uitstekend en technisch veeleisend circuit ligt – de Autodromo Internacional do Algarve in Portimao – was mooi meegenomen, want München had ook al M340i-modellen (weliswaar nog in een camouflagekleedje gestoken) naar ginds verscheept om ons ermee te laten kennismaken op dat circuit.

We zullen u niet langer in spanning houden: de nieuwe 3-Reeks rijdt nog een stuk beter dan zijn voorganger. BMW heeft duidelijk nog een flinke stap vooruitgezet qua Freude am Fahren. Dankzij de technische veranderingen en in het bijzonder de speciale schokdempers (die standaard zijn op alle modellen) bijt de voortrein zich als het ware vast in de weg. En anderzijds bleek de achtertrein op de twee modellen die we op de openbare weg konden rijden (320d en 330i), voldoende speels om aardig wat rijplezier te bieden, maar ook efficiënt genoeg om het goed én veilig te laten vooruitgaan. De M340i tapt dan weer uit een ander vaatje: aan deze auto kan iemand met een beetje stuurmanskunst echt veel plezier beleven, temeer daar alles zeer geleidelijk gaat en makkelijk op te vangen is.

Nog beter en even opmerkelijk is dat de 3-Reeks volgens ons ook aan comfort heeft gewonnen. Niet alleen is de sportief afgestelde ophanging nog behoorlijk comfortabel, de uitstekende stoelen dragen hun steentje bij en het geluidscomfort is een pak beter, mede doordat de rauwe dieselkreun van weleer volledig is verdwenen. De viercilinders produceren wel geen al te mooi geluid als je ze op hun staart trapt (dat voorrecht is weggelegd voor de zespitter in de M340i), maar ze maken ook niet al te veel kabaal.

Budget

De 320d krijgt als basisprijs 38.850 euro mee. Dat is 265 euro... minder dan een vorig model met dezelfde uitrusting. Voor de xDrive op een 320d betaal je 4.900 euro extra, een 330i komt op 44.500 euro. Deze modellen zijn vanaf de lancering beschikbaar, drie andere komen er vanaf maart volgend jaar aan, waaronder de minst dure 3-Reeks: de 318d, voor 35.950 euro. Een 330d met zescilinder-diesel zal 50.100 euro gaan kosten en de 320i 38.950 euro. In het derde kwartaal van volgend jaar komt de M340i eraan, voor 65.500 euro. Van de 330e is de prijs nog niet bekend.

De voor de hand liggende concurrenten zijn uiteraard de onvermijdelijke Audi A4 en Mercedes C, maar er zijn nog andere kapers op de kust, denk maar aan de Jaguar XE of de Lexus IS. Merken die zich ook graag als rechtstreekse concurrenten zien, zijn onder meer Alfa Romeo met zijn Giulia, Infiniti met de Q50, Volvo met de S60 (al richt die zich wel volledig tot een ander publiek), en nu zelfs Peugeot met zijn 508.

Ons verdict

BMW heeft zijn haast iconische 3-Reeks wel degelijk grondig vernieuwd, met een duidelijk betere auto tot gevolg. Uiteraard zijn er de beperkingen van het model zelf, maar voor het overige zijn de punten van kritiek niet meer dan details te noemen. De basics zijn volledig terug: de 3 is weer de plezierigste en aangenaamst rijdende berline in zijn klasse, met nog een dot comfort erbovenop. Tot spijt van wie het benijdt…

  • Rijplezier
  • Comfort
  • Op alle vlakken up-to-date
  • Digitaal dashboard kan beter
  • Wat onpersoonlijk achteraanzicht
  • Smalle laadopening

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars