Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C3 2017

Geschreven door Tony Verhelle op

Sinds jaren is de C3 de bestseller van Citroën. Als de nieuwkomer ook nog eens de heraut wil zijn van de “renouveau” van het Franse merk, dan wordt dit wel een heel belangrijke lancering.

Het concept

Sinds 2002 is de C3 de best verkochte Citroen, met 3,5 miljoen verkochte exemplaren in totaal en ook nu nog staat hij in voor meer dan een vijfde van de totale verkoop van het Franse merk. De nieuwe C3, als “accélérateur” van de vernieuwing die Citroën over het hele gamma wil doorvoeren, put daarvoor uit verschillende vaatjes. De kernwaarden voor het nieuwe Citroen zijn: design (de auto moet er spitant uit zien), personalisering (iedereen moet “zijn” C3 kunnen samenstellen), comfort (het DNA van het merk) en technologie (innovaties die de klanten nuttig/aantrekkelijk vinden).

  • Aantrekkelijke, jonge looks
  • Rijplezier, agiliteit
  • Comfort en functionaliteit
  • Manuele bak slechts 5 versnellingen
  • Stop/Start nogal brutaal
  • Ietwat rauw motorgeluid (benzine)

Wat is nieuw?

In elk geval de opvallende vormgeving. De C3 schrijft zich in in de stijl van de “gelaagde” neus die met C4 Cactus werd geïntroduceerd en die het gezicht wordt van alle Citroën-modellen in de toekomst. Op de flanken doen de airbumps hun intrede, deze keer in een ander, minder uitilitair design met kleuraccent. Een dak in een contrastkleur is eveneens mogelijk, zodat dankzij de 9 buitenkleuren en de vier verschillende dakmogelijkheden (in koetswerkkleur, in wit, zwart of rood) klanten hun wagen kunnen personaliseren en de keuze hebben tussen 36 verschillende mogelijkheden.

De C3 staat op een gekend, maar aangepast chassis en wordt voortbewogen door al gekende Citroën-motoren. Aan benzinezijde is dat de PureTech-motor met of zonder turbo, in het eerste geval 110 pk sterk, in het tweede 68 of 82 pk. Diesels zijn er ook, de 1.6 BlueHDI levert 75 of 100 pk. Alle motoren zitten standaard gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, enkel in combinatie met de PureTech 110 kan de recente  zestrapsautomaat besteld worden. De oude gerobotiseerde (en sterk bekritiseerde) bak met enkelvoudige koppeling verdwijnt van het toneel.

Voor een auto van dit kaliber kan de C3 met aardig wat rijhulpsystemen verkregen worden: een snelheidsregelaar/-begrenzer, rijstrookassistentie, verkeersborden herkenning met snelheidsaanpassing en een vermoeidheidsdetector (Coffee Break Alert) zijn standaard op alle versies. Daar bovenop kan wegrijhulp bij hellingen komen en een achteruitrijcamera met parkeerhulp achteraan. Vanzelfsprekend is een goede connectiviteit ook een van de basisvereisten bij C3, maar men voegt er een primeur aan toe: bovenaan de voorruit zit optioneel een camera die foto’s of video’s kan maken, die je dan via een app kan downloaden en delen met je virtuele omgeving en die ook automatisch in werking treedt waneer een abnormale vertraging of versnelling is vastgesteld, mogelijke voorbode van een ongeval.

Met zijn 3,99 m is de nieuweling zo’n 5 cm langer dan voordien, wat ook de binnenruimte ten goede komt (22 mm meer knieruimte), maar het dak is lager, instappen achterin gaat dus wat minder makkelijk. Een kofferruimte van 300 liter is meer dan behoorlijk voor het segment, de drempel is wel vrij hoog.

Hoe rijdt hij?

Als een echte Citroën zou je kunnen stellen. De C3 rijdt levendig en alert, de 82 pk benzine mist wel wat punch en zou dus een zesde versnelling (betere spreiding) appreciëren. Wij reden enkel benzineversies tijdens deze eerste kennismaking. De krachtigere en vooral soepelere 110 pk turbobenzine is ook verkrijgbaar in combinatie met een nieuwe zestrapsautomaat en in die configuratie is de C3 een zeer aangenaam rijdend en levendig baasje met een krachtbron die uitstekend combineert met de in dit segment nieuwe zestraps automaat. De kenmerkende driepitterbrom is wel redelijk goed hoorbaar en kan soms wat rauw overkomen.

C3 moet ook de eerste vruchten plukken van Advanced Comfort (zie onze techniekrubriek in AutoGids 964) maar de opvallendste onderdelen daarvan komen er pas aan in een model dat volgend jaar wordt gelanceerd. De ophanging is niettemin al vrij soepel en de brede stoelen zitten goed, hoewel ze iets meer steun zouden kunnen bieden. Achterin is meer ruimte dan vroeger, behalve in de hoogte want het dak is lager. De meeste bedieningen (met groot aanraakscherm in het midden) van het aangenaam ogende dashboard kennen we reeds vanuit C4 Cactus.

 

Hoeveel kost hij?

De instapversie (uitrustingsuitvoering Live) kost net geen 13.000 euro met de 68 pk sterke PureTech driecilinder van 1.2 liter. Wil je een krachtiger motor dan moet je ook naar het tweede uitrustingsiveau Feel opschuiven en net geen 15.000 euro neertellen. Een PureTech 110 pk met automaat kost 2.500 euro extra. Dieselen kan je vanaf 16.895 euro voor een 75 pk-versie in Feel-uitvoering, een Shine-topversie met de 100 pk diesel is voorlopig de duurste C3 en kost net geen 20.000 euro. Interessante opties zijn er in packs die over het algemeen redelijk geprijsd zijn.  De primeur ConnectedCam (met camera, app voor het terugvinden van de auto en automatische videoregistratie bij dreigend onheil) kost 300 euro op de topuitvoering Shine en 750 euro op Feel.

De concurrenten

We zitten hier in het hart van het zeer populaire B-segment, concurrenten zijn er dus bij de vleet. We beperken ons dan ook tot de voornaamste: Ford Fiesta (opvolger op komst in 2017), Hyundai i20, Kia Rio (eveneens splinternieuw), Mini Hatchback, Nissan Micra (nog een nieuwkomer), Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Toyota Yaris en last but not least Volkswagen Polo. Heel wat volk dus en de C3 zal dus zijn (opvallende) beste beentje moeten voorzetten om weer naar die hoge plaats in de verkoopsranking te klimmen die hij bij de lancering van de eerste (bolle) C3 lange tijd bekleedde.

Ons verdict

Met de nieuwe C3 luidt Citroën de grote vernieuwingsoperatie, die eigenlijk begonnen was met C4 Cactus, verder in. Werd deze laatste initieel nog als buitenbeentje bekeken, dan is het nu wel duidelijk dat de Franse constructeur op die lijn van opvallende, soms innoverende, altijd comfortabele auto’s voluit wil gaan. De C3 is daarvoor een zeer goed uithangbord: hij oogt fris, is vrij ruim, rijdt aangenaam en comfortabel. Minpunten als een gebrek aan zesde versnelling (manuele bak), een wat opvallend ronkende benzinemotor of een nukkige start/stop worden dan al sneller met de mantel der liefde bedekt.

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars