Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Dacia Duster: Onmogelijke opdracht volbracht

Geschreven door Gaetan Philippe op

De Dacia Duster stond voor een onmogelijke opdracht bij zijn vernieuwing: hij moet nog steeds gezinnen verleiden die op zoek zijn naar een toffe en betaalbare SUV, maar hij moet ook beter gebouwd zijn en beter gedesigned zonder zijn prijs op te drijven.

De straten zijn niet bepaald bezaaid met modellen die tegelijk aantrekkelijk en echt goedkoop zijn. Naast de SUV van Dacia is het enige andere geval dat in ons opkomt de jongste Fiat Tipo, die in Turkije wordt gemaakt. De Duster is een Roemeen. Nog maar zelden wist een model al vanaf zijn lancering in 2010 zoveel succes te verwerven, dat zelfs nog toenam na zijn facelift van 2013. Vandaag wordt hij volledig vernieuwd, zonder daarom afstand te nemen van een design dat al zo veel mensen heeft verleid.

Het concept

Voor de Duster kon er in elk geval geen sprake van zijn om aan zijn uiterlijk te raken. Nochtans zijn alle koetswerkpanelen van deze tweede generatie volledig nieuw. De ontwerpers van Renault-Dacia hebben vooral de stijltaal van de 4x4 versterkt om zijn offroadlook en robuuste uitstraling nog te benadrukken. Op de particuliere markt is dit namelijk de derde bestverkochte SUV van Europa. Ter info: de bestverkochte berline op de Europese particuliere markt is geen ander dan de Dacia Sandero, wat meteen bewijst dat er nog niet veel andere massaconstructeurs zich op dit segment van betaalbare auto’s hebben gestort.

Wat er verandert

Frontaal zijn de koplampen van de nieuwe Duster meer uitgerekt naar de hoeken, zodat hij breder oogt. Ook de ‘carterbeschermplaat’ onderaan de bumper werd breder, terwijl de motorkap een meer horizontaal ontwerp heeft en de basis van de voorruit met 100 millimeter naar voren is verplaatst waardoor ze schuiner staat. De meer gespierde wielkasten kunnen voortaan velgen tot 17 duim groot ontvangen (terwijl de kleinste standaardmaat voortaan 16 duim is). De gordellijn ten slotte is verhoogd in een oplopende beweging naar de achterste zijruitjes en de achterlichten.

Achter de voorste wielkasten zien we antracietgrijze strips, een beetje zoals kieuwen. De raamkaders komen van de jongste generatie van de Sandero. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar de vorm van de zijruiten is volledig anders, en niet enkel die van de laatste ruitjes. De kofferklep van het model, met zijn meer uitgesproken schouders, geeft hem een uitgesproken breedgeschouderde en verticale indruk, met een grotere ‘carterbeschermplaat’ en een nieuw lichtblokontwerp dat bijna vierkant is zoals op een Jeep Renegade.

De designers van Renault-Dacia zijn geslaagd in de onmogelijke uitdaging om het uiterlijk te vernieuwen zonder de toffe kanten van het oude model uit te wissen. Er staan twee nieuwe kleuren in de catalogus: Atacama-oranje en Dune-beige. De afmetingen bleven quasi dezelfde, maar het interieur is herwerkt om het ruimtegevoel te vergroten. Daar draagt de naar voren geschoven voorruit aan bij, naast de indeling van het interieur, de vorm van de deurpanelen en het nieuwe dashboard. Zo’n 27,2 liter aan bergvakken maken het leven aan boord aangenamer, met onder meer een nieuwe schuiflade onder de passagiersstoel. Ook de radio en de airco zijn verbeterd, terwijl het model voor het eerst verkrijgbaar is met automatische koplampen en een handenvrijsleutel(kaart).

Hoe hij rijdt

Het dashboard onderging een radicale gedaanteverwisseling op het vlak van de kwaliteitsindruk, dankzij beter op elkaar afgestemde materialen, fijnere nerven en een mattere tint. De bedieningsknoppen van de klimaatregeling, de (kortere) versnellingspook en het stuur (dat voortaan vanaf het tweede uitrustingsniveau Essential 40 millimeter in de hoogte en 50 millimeter in de diepte verstelbaar is) verbeteren de algemene ergonomie gevoelig. En dan is er nog het navigatiescherm, dat 74 millimeter hoger staat en dat meer naar de bestuurder gericht is. En dat is niet alles: de stoelen zijn compleet herwerkt, van hun structuur over hun hoogteverstelling (met een pomphendel vanaf het tweede uitrustingsniveau Essential, waardoor de verstelafstand van 40 naar 60 millimeter is gegaan) tot de betere steun van hun vulling, de bekleding met 3D-motief en stiknaden en de verlengde zitting (+ 20 millimeter), die de dijen beter ondersteunt. De armleuningen in de deuren zijn voortaan gemousseerd en de bestuurder krijgt rechts een tweede armsteun die op de rugleuning is bevestigd en die omhoog kan worden geklapt.

Naast het kwaliteitsgevoel en de stoelen die erop vooruit zijn gegaan zit de grootste vooruitgang van de nieuwe Duster hem in de demping van de motorruimte (20 tot 50 procent grotere oppervlakte bedekt met geluidsabsorberende materialen, 0,35 millimeter dikkere voorste zijruiten) en een duidelijk verbeterd stuurgevoel. Hij wijdt een (6 procent) directer en elektrisch bekrachtigd stuur in ter vervanging van het oude hydraulische systeem en vereist daardoor 35 procent minder inspanning bij lage snelheden. Dat voel je vooral bij stadsmaneuvers, die veel gemakkelijker zijn. Bij hogere snelheden scoort hij dan weer goede punten met zijn levendigheid (op bochtige stukken) en precisie (rechtuitstabiliteit, verfijnde stuurreacties).

Budget&uitrusting

De benzinemotoren, een atmosferische 1.6 (SCe 115) en een 1.2-turbo (TCe 125), en de 1.5-turbodiesel (dCi 90 en 110) worden quasi ongewijzigd overgenomen. Gezien de vooruitgang die andere massaconstructeurs op dit vlak hebben geboekt, is dat wat spijtig. Door dezelfde karakterloze atmosferische benzinemotor als ‘instapper’ te blijven aanbieden, verliest het product wat aan glans, zelfs al zijn alle versies uitgerust met een stop-startsysteem. Het kan natuurlijk moeilijk anders als je de goedkoopste wil blijven. De Duster biedt namelijk de afmetingen en de prestaties van een SUV uit het C-segment (Renault Kadjar) terwijl hij minder duur is dan een model uit het B-segment (Renault Captur). Zijn basisprijs blijft trouwens ongewijzigd op 11.990 euro (SCe 115 Access met manuele vijfbak). De andere versies werden zo’n 200 euro duurder, met als duurste de dCi 110 4WD Prestige met manuele zesbak aan 19.900 euro.

Concurrentie

De Duster II blijft minder duur dan een SUV uit het B-segment (Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, Opel Crossland X) maar geeft je – qua binnenruimte en prestaties – bijna even veel als een SUV-C (Peugeot 3008, Subaru XV). Zijn enige echte rivalen op het vlak van prijs en concept onder de budgetmerken zijn de SsangYong XLV, die 11 centimeter groter is, of de SsangYong Tivoli, die 13 centimeter korter is…

Ons verdict

De nieuwe Duster is veel aangenamer geworden om mee te leven en om dagelijks mee te rijden. Daarmee kan hij nieuwe particuliere klanten – die steeds talrijker voor hem vallen – aantrekken die zelf hun auto betalen zonder dat ze zich in de schulden moeten steken, en die vooral veel auto willen voor weinig geld.

In dit artikel : Dacia, Dacia Duster

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars