Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / DS3 Crossback E-Tense: De onmisbare variant

Geschreven door Tony Verhelle op

De normale modellen van de DS 3 Crossback worden op de voet gevolgd door een geheel elektrische versie later op het jaar, de E-Tense. Wij konden daar al kort mee rijden.

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Het concept

Samen met Peugeot en zijn 208 zal DS dus de eerste zijn binnen de PSA-groep die een volledig elektrisch voertuig op de markt brengt, gepland voor dit najaar. De strategie binnen PSA is voor alle merken gelijklopend, en bij DS nu al duidelijk: zuiver elektrische auto’s zullen er vooral in de kleinere modellen zijn, de grotere DS-voertuigen krijgen een alternatieve aandrijving in de vorm van een plug-inhybride.

Wat er verandert

Binnen de PSA-groep is er geen speciaal platform voor elektrisch aangedreven modellen zoals dat bij andere merken soms wél het geval is. Het Common Modular Platform (CMP), dat de nieuwe generaties compacte modellen binnen de groep moet ‘dragen’, is multifunctioneel, ook in de zin dat een elektrische aandrijving geen speciale compromissen vergt. Vandaar dat de DS 3 Crossback E-Tense ondanks zijn grote batterijpakket (weggestopt onder de passagiersruimte en de koffer) dezelfde binnenruimte kan aanbieden als zijn broers met verbrandingsmotor. En hetzelfde laadvolume, variërend van 350 liter minimaal, tot 1.050 liter met neergeklapte achterbankleuning.

De vader van de DS 3 Crossback E-Tense, Rémi Seimpère, zegt dat in het bestek voor de elektrische versie drie belangrijke premissen vooropstonden: voldoende actieradius, de mogelijkheid om snel te kunnen laden en een akoestisch comfort van de bovenste plank. Met een rijbereik van 430 kilometer volgens de oude NEDC-norm en 320 kilometer volgens de nieuwe, veel realistischere WLTP-meting, voldoet deze E-Tense aan de verwachtingen die mensen in deze compactere klasse doorgaans aan een elektrisch voertuig stellen.

Temeer daar de E-Tense een lader met grote capaciteit meekrijgt: hij kan zowel opladen aan een gewoon huis-tuin-en-keukenstopcontact van 230 volt als aan een speciale, door DS aangeboden (driefasige) wallbox van 11 kW (laadtijd van 5 uur) of aan een publieke snellaadpaal tot 100 kW. In dat laatste geval is 80 procent van de batterij geladen in 30 minuten.

Het complete batterijpakket (van het lithium-iontype) met een capaciteit van 50 kWh weegt 350 kilogram – kilo’s die zich onder de interieurruimte bevinden zo een goed zwaartepunt opleveren. De elektrische motor levert maximaal 100 kW/136 pk en 260 Nm koppel aan de voorwielen. Via drie rijmodi kan de bestuurder kiezen hoe hij onderweg wil zijn. In de Eco-modus is alles gericht op een zo laag mogelijk elektriciteitsverbruik (dat nog niet bekend is) en wordt de motor toegeknepen tot 60 kW. De normale modus houdt het bij 80 kW en vormt het beste compromis tussen een zo groot mogelijk rijbereik en goede prestaties. De Sportmodus gebruikt het volle pond vanaf de eerste wielomwenteling en slaagt er zo in om deze toch 1.525 kilogram zware kleine SUV in 8,7 seconden naar 100 km/u te stuwen. De topsnelheid ligt bij 150 km/u.

Hoe hij rijdt

Op een militair domein hoog boven La Principauté konden we al even met de E-Tense kennismaken. De 100 kW-motor is ruim voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen, zeker omdat je met de drie rijmodi kunt spelen. Met de selectiehendel voor de versnellingen (die behouden bleef, hoewel die hier niet echt nodig is) kun je hier kiezen tussen de twee regeneratiemodi voor het vertragen: in de normale stand rijdt de E-Tense niet zo verschillend van zijn broers met verbrandingsmotor, in de Brake-modus kunnen vertragingen tot 1,2 m/s2 opgetekend worden zonder aan het rempedaal te komen, enkel door het rechterpedaal te lossen. Dat komt al dicht in de buurt van het zogenoemde one pedal driving...

Budget

We weten niet of het door het hogere gewicht komt of door de ietwat gewijzigde ophanging, maar deze E-Tense leek ons op het hobbelige parcours in de militaire basis ietwat comfortabeler dan zijn benzinebroers. Met zijn direct beschikbare koppel voelt hij ook vinniger aan dan zijn benzine- of dieselcollega’s, toch zeker bij lagere snelheden of bij de tussensprintjes die frequent in drukke verkeersomstandigheden voorkomen.

Ons verdict

Het lijkt erop dat de DS 3 Crossback E-Tense een interessante nieuwkomer wordt op de markt van de elektrische voertuigen, ook omdat hij zich in het populaire segment van de kleine SUV’s situeert. Als zijn prijskaartje niet te hoog uitvalt, zou hij wel eens echt hoge ogen kunnen gooien, ook omdat hij de geneugten van elektrische mobiliteit koppelt aan een sfeer van luxe en Franse klasse. Die komt nog beter tot zijn recht in een fluisterstille cocon. We zijn benieuwd.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars