Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai i30: Synthesemodel

Geschreven door Gaetan Philippe op

De meest Europese der Koreanen wil helemaal mee zijn door zijn beste rivalen te imiteren, maar loopt daarbij wel het gevaar te vergeten een eigen persoonlijkheid op te bouwen.

Het concept

De benchmarking van Hyundai – en zijn siamese tweelingbroer Kia – lijkt op een bulldozer die alle kennis van de concurrentie platwalst om er een concentraat van het beste van over te houden. Met een zeker talent en een onbetwistbaar succes, de twee vruchtbare gronden voor een onbeperkte vernieuwingscyclus.

  • Koreaan die resoluut aansluit bij Europese stijl
  • 4 efficiënte motoriseringen, foutloze DCT-versnellingsbak
  • Afwerking, uitrusting, garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking
  • Qua rijden nog geen Europese Aziaat
  • Lancering met enkel dure versies
  • Kameleonstijl, mengeling van invloeden (308, Golf, A3,…)

Wat er verandert

Het hart van het gamma en het “breand and butter”-product van Hyundai is de i30, die zijn tiende verjaardag viert door aan zijn derde generatie te beginnen. Deze derde uiting onderscheidt zich door een volledige remake van zijn koetswerk. Dat is normaal, zal u opmerken, want de groep is onder meer de grootste staalproducent ter wereld… De naakte kas werd 28 kilo lichter en 22 procent stijver terwijl de afmetingen van het model niet fundamenteel veranderen. Net zomin als de binnenruimte, trouwens. Verbeteren is niet noodzakelijk hetzelfde als vergroten. De wielbasis bleef ongewijzigd sinds de geboorte van de i30 in 2007, en eigenlijk zelfs daarvoor, in de tijd van zijn voorganger Elantra.

Hoe rijdt hij?

Het beschikbare motorenpalet bestaat niet langer enkel uit atmosferische krachtbronnen. Van de vier drukgevoede motoren kennen we er al drie – de benzinedriecilinder 1.0 T-GDI met 120 pk en de versies van 110 en 136 pk van de diesel 1.6 CRDi – terwijl de 1.4 T-GDI met 140 pk op benzine nieuw is. We hebben ze allemaal getest, handgeschakeld (zes versnellingen) en met DCT-zevenbak. De motor-versnellingsbakcombinaties houden zich aan hun beloftes op het vlak van rijplezier en geluiddemping. De meerarmige achteras wordt gebruikt onder alle i30’s, die daarmee een meer dynamische en beter gedempte ophanging genieten. Hij rijdt zuiver en iets te emotieloos om er het temperament in terug te vinden van een Peugeot 308 of het aplomb van een VW Golf.

Budget & uitrusting

Onze invoerder, Hyundai Belux-Korean Motor Company koos ervoor om hoog te mikken door eerst twee bijzonder goed uitgeruste versies te lanceren, de Launch Edition (1.0 T-GDI 120 pk en 1.6 CRDi 110 pk) en de Luxury Launch Edition (1.4 T-GDI 140 pk en 1.6 CRDi 136 pk). De eerste heeft al elektrisch inklapbare buitenspiegels, statische bochtverlichting, automatische grootlichten, lichtmetalen zestienduimvelgen, een automatische airco in twee zones, een snelheidsregelaar en -begrenzer, een multimedia- en navigatiesysteem van de jongste generatie en de meeste rijhulpsystemen die op het model verkrijgbaar zijn. De instap- en middenversies worden later aan de catalogus toegevoegd. Op dit moment kost de i30 tussen de 24.000 en de 30.700 euro, wat dezelfde prijsvork is als wat Volkswagen hanteert voor de vijfdeurs Golf met een vergelijkbaar aanbod aan benzine- en dieselmotoren in het hoogste uitrustingsniveau. Als we naar de standaarduitrusting kijken, behoudt de Hyundai natuurlijk het voordeel. Zonder te vergeten dat het Koreaanse merk een garantie biedt van 5 jaar zonder kilometerbeperking. Maar dat neemt niet weg dat de Koreanen weliswaar steeds beter worden gebouwd en uitgerust, maar dat ze al lang niet meer goedkoop zijn.

De concurrenten

De i30 Launch Edition en Luxury Launch Edition laten zich liever met de VW Golf en Volvo V40 vergelijken in hun basismotorversies. Eens we de prijzen kennen van de instap-i30, zal de Koreaan de degens kruisen met alle generalisten die een model hebben in het C-segment (compacte gezinsberline met vijf deuren), van Citroën (C4) over Ford (Focus), Seat (Leon), Toyota (Auris), Opel (Astra), Peugeot (308) tot Renault (Mégane).

Ons verdict

Om te investeren in alle marktsegmenten kiest Hyundai voor spierballengerol zonder wat dan ook aan het toeval over te laten. We zagen het merk bijdragen aan de oprichting van het segment van de compacte SUV en zich er duurzaam installeren als een belangrijke speler. We zien het van wal steken met een erg geloofwaardige drieling met alternatieve aandrijving (Ioniq Hybrid, Plug-In Hybrid en EV). En hier zien we het weer in het C-segment van de compacte vijfdeurs gezinsberlines, waar de strijd traditioneel het hevigst is, met een wat karakterloze en transparante i30 die iedereen wil nadoen maar daardoor geen enkel scherp kantje meer heeft…

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars