Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes All Terrain E220d: verhoogde laagvlieger

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Lang na Volvo en Audi is ook Mercedes overtuigd van de voordelen van een break met verhoogde ophanging. Met dat verschil dat de E-Klasse zijn luchtveren gebruikt om zijn bodemvrijheid te laten variëren.

Het concept

Om klanten aan te spreken die zich niet aangesproken voelen door de (dak)hoogte of de massieve uitstraling van SUV’s biedt Mercedes de E-Klasse break aan in de versie All Terrain. Het idee is onder meer geleend bij Volvo en Audi, maar ook bij het Japanse Subaru. Met dat verschil dat het merk met de ster de ophanging niet op een iets grotere vaste hoogte wou fixeren. De bodemvrijheid varieert – manueel of automatisch – van 121 tot 156 millimeter. Toch zijn de vier merken het eens op één punt: een break die het asfalt kan verlaten moet uiteraard een permanente aandrijving op de vier wielen kunnen gebruiken, al heeft Volvo zich toch ook gewaagd aan een XC70 met twee aangedreven wielen. De All Terrain bestaat dus enkel als 4Matic, waarvan de instellingen rekening houden met een licht offroadgebruik en daarvoor hun inspiratie halen bij de GLE.

 

  • Rijgedrag, trekkracht op alle berijdbare ondergrond
  • Zuinige 220d-motor, efficiënte 9G-Tronicautomaat
  • Comfort (Air Body Control)
  • Mooie velgen kwetsbaar op niet-geasfalteerde wegen
  • Geen afdaalhulp (Hill Descent Control)
  • Geen benzinemotoren gepland

 

Wat er verandert

In de basis is de All Terrain 29 millimeter hoger dan een E-Klasse break 4Matic met de luchtvering ABC (Air Body Control). 14 millimeter daarvan komt zuiver van de flankverhouding (breedte/hoogte) van de banden met hogere wangen. De 15 andere millimeters zijn het gevolg van de nieuwe standaardhoogte van de specifieke luchtveren in drie niveaus, die dichter in de buurt liggen van de combinaties van de GLC. Het enige verschil met de compacte SUV is dat deze drie hoogtes uiteraard lager zijn in het geval van de break.

 

Hoe rijdt hij?

Op snelle wegen (meer dan 125 km/h) zakt de luchtvering van de All Terrain automatisch met 15 millimeter om op hetzelfde niveau te komen als een standaard E-Klasse, wat beter is voor de stabiliteit en het verbruik. Onderweg blijft het comfort van een vliegend tapijt gegarandeerd, of je nu geconcentreerd aan het stuur zit of, dankzij het semi-zelfstandige rijsysteem IDL (Intelligent Drive next Level), helemaal niet. In de All Terrain-modus, tussen 0 en 35 km/h, gaat de auto 20 millimeter hoger staan dan in de standaardhoogte die hij gebruikt tussen 0 en 125 km/h in de drie andere modi van het Dynamic Select (Comfort, Sport, Eco en Individual). Deze maximale positie kan onafhankelijk van het gekozen rijprogramma manueel worden geselecteerd. Wij maakten kennis met de ‘meest veelzijdige’ E-Klasse in de Oostenrijkse Alpen op Pirelli Sottozero-winterbanden. Er is niets beter dan een indrukwekkend steile besneeuwde bergpas (de Timmelsjoch) om de efficiëntie te testen van banden met lamellenstructuur, van de rijmodi Sport en Comfort en van de sturing van het 4Matic. De grip en trekkracht op de aangedamde sneeuw zijn zowel bij het optrekken als bij het remmen zodanig goed dat je er actief op gaat rijden als op een ondergrond met wat grip. Lange ijzelplekken hier en daar op de smalle weg en sneeuwmuren zo hard als beton aan weerszijden waren de enige risicofactoren die ons hebben ontraden om sportiever te rijden. Lager in de vallei konden we ondervinden dat de auto in zijn hoge positie (All Terrain-modus ingeschakeld) gemakkelijk uit de voeten kon op een bosweg die net breed genoeg was voor de auto, doorkruist met uitstekende boomwortels, zonder met zijn buik over de grond te schrapen of zijn veel te mooie negentienduimvelgen te beschadigen. Indrukwekkend…

 

Budget & uitrusting

Wij testten de All Terrain in de enige twee beschikbare dieselversies, de 220d – de nieuwe 2.0-diesel met 195 pk die zowel zuiniger, soepeler, stiller en performanter is dan de 2.1 die we al kennen –, die verkrijgbaar is vanaf maart (57.112 euro), en de 350d (69.938 euro) die voor juni is aangekondigd. Die laatste gebruikt nog steeds de V6 en niet de modulaire zescilinder in lijn die wordt verwacht in 2018. De 220d All Terrain rechtvaardigt zijn meerprijs van 4.000 euro ten opzichte van de 220d break door zijn standaarduitrusting die de andere enkel als optie heeft: 4Matic-vierwielaandrijving, Air Body Control-ophanging (met variabele hoogte), Avantgarde-interieur, vloermatten, specifieke bekledingen en stiknaden en natuurlijk de koetswerkaddenda (bumpers en schorten) die exclusief zijn voor dit model.

 

Concurrenten

Mercedes treedt toe tot een niche die al lang het terrein is van Volvo (V70 XC en V90 Cross Country), maar ook van Audi (A6 Allroad). BMW is nog steeds niet geïnteresseerd in verhoogde breaks en gaat eraan voorbij. En hoewel het zich minder duur en minder premium positioneert, moeten we wel de titel van de uitvinder van het concept toekennen aan Subaru (Leone, Legacy, Outback). Andere merken beperken de verhoging van hun breaks tot een stijloefening zonder daar een permanente vierwielaandrijving bij te verplichten.

 

Ons verdict

De All Terrain is meer dan een E-Klasse break met een eenvoudig verhoogde ophanging. Op het asfalt behoudt hij de soevereine capaciteiten van een erg grote reisberline, maar qua trekkracht en rijden op niet-gebaande ondergrond krijgt hij er een beetje het talent van een SUV bij. Bij forse sneeuwval zal hij in elk geval de eerste break zijn die aankomt in de skistations.