Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLE Coupé : Bultrug

Geschreven door Hans Dierckx op

Ook van de vorig jaar gelanceerde GLE wordt nu een sportievere versie afgeleid, met een lager dak en een schuinere achterkant. Een Coupé, volgens Mercedes, al is hij dat natuurlijk niet echt.

Zowat een jaar na de lancering van de huidige GLE – de tweede generatie, als we de ML even niet meerekenen – is het vandaag de beurt aan de Coupé-variant. Of Mercedes op termijn zal blijven doorgaan met deze imitatie van de BMW X6, ligt nog in beraad. In Stuttgart kwamen ze namelijk tot de vaststelling dat alle extra carrosserieën die ze tegenwoordig in hun gamma gepropt hebben, niet zozeer nieuwe klanten aantrekken, maar vooral kopers bij de bestaande modellen weglokken. Nu er ook nog eens een elektrisch gamma bij de clan wordt gevoegd, moet er op termijn dus gewied worden om de familiefoto overzichtelijk te houden.

De Coupé is iets compacter dan de gewone GLE, waarmee hij de basisstructuur deelt, maar wel nog altijd 4,94 meter lang. “De wielbasis is korter dan die van de GLE, want als je dat niet doet, dan zou de Coupé eruitzien als een worsthond”, aldus Andreas Zygan, chef SUV’s bij Mercedes. Tussen de voor- en achteras is de Coupé dus 6 centimeter korter, terwijl hij ook 4 centimeter lager werd dan zijn tweelingbroer. Verder hebben ze dezelfde genen, alleen is de Coupé wat sportiever van inborst. In vooraanzicht zie je geen verschil: ook de GLE Coupé heeft dat enorme radiatorrooster en die kenmerkende bulten op de motorkap, maar in profiel valt wel de schuinere voorruit op, terwijl je aan de zijkant ook kleinere glaspartijen hebt. Dat wordt zoals gebruikelijk visueel opgevangen door de donkere zijdrempels, die het formaat van de zijdeuren wat verdoezelen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars