Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136

Na de Zafira Tourer en de Meriva mag sinds kort ook de Astra uitpakken met Opels nieuwe 1.6 CDTI-motor, die de oude 1.7 vervangt. Wij testten de 136 pk-versie in de breakversie Sports Tourer.

Prijs
NB
Er beweegt wat bij Opel. Vorig jaar liet het merk uit Rüsselsheim weten dat het zijn motorgamma grondig ging moderniseren. Sindsdien maakten we op benzinezijde kennis met de rechtstreeks ingespoten turbokrachtbronnen van 1,6 en 2 liter (SIDI gedoopt, voor spark ignition direct injection) en met de eenliter-driecilinder-turbo (die binnenkort zijn opwachting zal maken in de Adam), terwijl bij de diesels de 1.6 CDTI het levenslicht zag. Die laatste werd geïntroduceerd in de Zafira Tourer, maar is intussen ook verkrijgbaar in de voor de gelegenheid lichtjes opgefriste Meriva (zie de Gedetailleerde Wegtest in AG 901) en in de Astra, inclusief de breakversie Sports Tourer, die hier aan bod komt.
Bij zijn introductie was deze nieuwe zelfontbrander enkel verkrijgbaar met 136 pk, maar sinds het jongste salon van Genève staat ook een versie met 110 pk in de catalogus. Let wel: deze 1.6 CDTI is niet te verwarren met de gelijknamige motor met 90 of 105 pk uit de Combo Tour, want die is – net als de Combo zelf trouwens – van Italiaanse komaf. In ieder geval moet de nieuwe, huiseigen 1.6-diesel op termijn de ondertussen stokoude 1.7 CDTI van Isuzu-origine vervangen.
Er beweegt wat bij Opel. Vorig jaar liet het merk uit Rüsselsheim weten dat het zijn motorgamma grondig ging moderniseren. Sindsdien maakten we op benzinezijde kennis met de rechtstreeks ingespoten turbokrachtbronnen van 1,6 en 2 liter (SIDI gedoopt, voor spark ignition direct injection) en met de eenliter-driecilinder-turbo (die binnenkort zijn opwachting zal maken in de Adam), terwijl bij de diesels de 1.6 CDTI het levenslicht zag. Die laatste werd geïntroduceerd in de Zafira Tourer, maar is intussen ook verkrijgbaar in de voor de gelegenheid lichtjes opgefriste Meriva (zie de Gedetailleerde Wegtest in AG 901) en in de Astra, inclusief de breakversie Sports Tourer, die hier aan bod komt.
Bij zijn introductie was deze nieuwe zelfontbrander enkel verkrijgbaar met 136 pk, maar sinds het jongste salon van Genève staat ook een versie met 110 pk in de catalogus. Let wel: deze 1.6 CDTI is niet te verwarren met de gelijknamige motor met 90 of 105 pk uit de Combo Tour, want die is – net als de Combo zelf trouwens – van Italiaanse komaf. In ieder geval moet de nieuwe, huiseigen 1.6-diesel op termijn de ondertussen stokoude 1.7 CDTI van Isuzu-origine vervangen.

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker