Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 Speedster: (Ge)wild nakomertje

Geschreven door Piet Andries op

Met deze Speedster brengt Porsche nog een allerlaatste keer hulde aan de vorige 911. Een duur stukje speelgoed voor verzamelaars, puristen én aanbidders van de atmosferische zescilinder-boxer.

Het concept

Het gevoel voor timing van de nieuwe 911 Speedster heeft een plakketje gekregen. Tussen de hoofdsteunen van zijn kuipstoelen prijkt namelijk het getal zeventig, verwijzend naar de verjaardag die Porsche vorig jaar vierde. Het merk trakteerde zichzelf toen op twee grote cadeaus: een gloednieuwe 911 (de ‘992’) én een in nostalgie badende, professionele afscheidsnemer voor de 991, de Speedster. Belangrijke kanttekening: die laatste was toen officieel nog maar een studiemodel. De productieversie had dus nog wat ontwikkelingstijd nodig en zo komt het dat er vier maanden na de eerste testritten met de nieuwe 911 plots nog een nakomertje van de vorige generatie door de testplanning fietst.

Wat er verandert

Flaneren is niet de meug van deze open Porsche. Want dit is eigenlijk een GT3 zonder dak noch vaste spoiler – achteraan zit het automatische opklapexemplaar met gurneyflap van de GT3 Touring Package. Hier zijn dus racegenen aan het werk. Achterin beukt de laatste atmosferische boxermotor van Porsche, een zescilinder met een cilinderinhoud van 3.996 cc. Een paar kleine aanpassingen doen het vermogen klimmen tot 510 pk, goed voor een topsnelheid van 310 km/u en een spurt van 0-100 km/u in 4,0 seconden. Wat echter vooral telt, is de vermogensafgifte. Deze boxer piekt op maar liefst 8.400 toeren en de begrenzer ligt nog eens 600 toeren hoger.

Zo zonder turbo bepaalt de acceleratie de volle begeestering. Onderin zoekt de vierliter naar stuwkracht, vanaf het middenbereik barst hij los en hoog in de toeren – onder een oorverdovend gekrijs dat elke andere 911 in zijn hemd zet en de sportuitlaat nutteloos maakt – wedijvert hij met een Arianeraket. Je kunt maar beter bij de les blijven. Ook al omdat er geen PDK-bak is: in een rasmachine als deze moet je zelf aan de slag met een pezige, kort door zijn verhoudingen schietende zesbak. Hij is perfect afgesteld en via de knop Autoblip geeft hij automatisch tussengas wanneer je terugschakelt. Verder vertalen de raceroots van de Speedster zich in een koppeling die enkel luistert naar een kordate linkervoet.

Hoe hij rijdt

Om de dynamiek van de GT3 te vrijwaren na de amputatie van het dak koos de Speedster voor lichtere onderdelen. Zo zijn de motorkap, de gewelfde kapafdekking en de nogal recht zittende kuipstoelen uit koolstofvezel gebakken, wat er mede voor zorgt dat het meergewicht (vooral een gevolg van de verstevigingen) niet hoger kwam te liggen dan 30 kilo. Op circuit kan de Speedster natuurlijk niet op evenveel downforce rekenen, maar op de openbare weg legt deze sportwagen dezelfde meesterlijke levendigheid en kunde aan boord als zijn moedermodel.Het stuur reageert laserscherp, de stabiliteit blijft ook onder hoge belasting gewaarborgd en de mechanische grip kan niet op. Standaard koolstofceramische remmen (PCCB) remmen deze geweldenaar niet alleen bijzonder doeltreffend, maar ook met nuance af – het pedaal overvalt je niet met een on-offgevoel.

Voor de bochtenatletiek toogt een flink arsenaal aan technologie aan het werk, met onder meer een mechanisch sperdifferentieel (met 30 procent vergrendeling), vierwielsturing, vectoriële koppelverdeling (PTV) en actieve motorsteunen. En laten we ook de feilloze trekkracht van de Michelin Pilot Sport Cup-banden niet vergeten, zeker als de weg er krukdroog bij ligt zoals in ons geval. Belangrijk nog is dat het samenspel van de hulpsystemen zich nooit tegen de bestuurder keert. Eerder dan alarm te slaan en alles dicht te gooien helpen ze de de bestuurder in het beteugelen van wat in de hoge toeren als een oerkracht openspat. Bruut en ontzagwekkend ontbindt de 911 Speedster daar zijn duivels, en toch zal hij je altijd een hand reiken. Een echt gedomesticeerd monster...

Budget

Die verjaardagssymboliek tekent zich ook af in de productieaantallen. Zuffenhausen bouwt welgeteld 1.948 stuks, een aantal dat je ook kunt lezen als het jaar waarin Porsches eerste sportwagen van de band liep. Bij de vorige Speedster, die aanvankelijk stroef over de toonbank ging, stond de teller – ook al symbolisch – maar op 356 stuks, een pak minder dus. Is Porsche niet wat te zelfverzekerd in zijn prognoses? Allerminst, want speciale Porches zijn momenteel zo gewild als bitcoins. Alle genummerde exemplaren troffen dan ook onmiddellijk een eigenaar, ondanks het feit dat deze Speedster zonder opties 276.399 euro kost.

Ons verdict

Elke sportwagenfabrikant doet tegenwoordig hard zijn best om zijn turbomotoren te mappen volgens atmosferische karakteristieken. Zulke vermommingsspelletjes hoeft deze Speedster niet te spelen. Die eigenheid maakt hem uniek, zeker naast een McLaren 720S Spider of de toekomstige cabrioversie van de Ferrari F8 Tributo. Op circuit zal de Speedster nooit kunnen tippen aan de GT3, op de openbare weg presteren beide even monsterlijk als getalenteerd. De ultieme 911 dus? Naast de GT3, het Touring Package en de R voegt hij daarvoor te weinig toe. Maar onder de veilinghamer zal die double-bubbledecolleté wellicht nog grotere hoogtes bereiken dan de atmosferische boxermotor achterin. 

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Journalist AutoGids/ AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars