Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Aventador S: Demonisch

Geschreven door Cedric Derese op

Met zijn tot 740 pk opgevoerde V12 en zijn nieuwe chassis met vierwielsturing voelt de Lamborghini Aventador S zich terug op zijn gemak in de erg besloten wereld van de supersportwagens. Maar hij blijft nog steeds de gemeenste.

Het concept

We zouden liegen als we zouden zeggen dat de Aventador slecht verouderd is. Maar Lamborghini weet hoe het zijn klanten moet stimuleren en dat is waarom de LP700-4 zich na 6 jaar van goede en trouwe diensten terugtrekt om plaats te maken voor de LP740-4, die de meer gewone naam Aventador S kreeg. Voor de anekdote brengen we graag in herinnering dat LP staat voor Longitudinale Posteriore (overlangs achterin) en verwijst naar de inplanting van de V12, terwijl de 740 duidt op het vermogen in pk (dus 40 pk meer dan voordien) en de 4 aangeeft dat hij nog steeds een vierwielaandrijver is. De jongens uit Sant’Agata hadden eigenlijk nog een cijfertje kunnen toevoegen, want de Aventador S kreeg zelfs een chassis met vierwielsturing mee…

  • Duivelse motor, hemelse klank
  • Verpletterende prestaties
  • Looks en aura van een supercar
  • Sturing versnellingsbak in automatische stand
  • Brutale lastonderbrekingen in Corsa-modus
  • Totaal gebrek aan opbergvakken

Wat er verandert

De zopas benoemde designverantwoordelijke voor het merk Mitja Borkert legt uit dat elke nieuwe Lamborghini een verrassing moet zijn en onmiddellijk herkenbaar moet zijn. Dat is volledig de tegenovergestelde filosofie dan die van Porsche, waar de Duitser voordien 17 jaar lang heeft gewerkt. Straaljagers, ruimteschepen en gifslangen waren volgens de man de drie belangrijkste inspiratiebronnen voor de stijl van de Aventador S. We herkennen inderdaad de giftanden van een ratelslang in het ontwerp van de nieuwe voorbumper, terwijl de hertekende luchtinlaten op de dakstijlen die de V12 moeten doen denken aan die van een jet. De in drie gedeelde uitlaat van zijn kant heeft dan weer de look van de straalbuizen van een raket. Technisch gezien merken we de verschijning op van nieuwe adaptieve schokdempers die zijn verbonden aan de “inboard”-ophanging. De grootste verandering zit hem in de besturing, die voortaan niet alleen een variabele overbrenging heeft, maar die ook de achterwielen bedient. Net zoals bij Porsche draait het systeem de twee assen bij lage snelheden in tegengestelde richting om de levendigheid en de wendbaarheid te vergroten in krappe plaatsen, wat traditioneel een problematisch punt is in dit soort voertuigen. Bij hoge snelheden – boven de 130 km/h – sturen de achterwielen echter in dezelfde richting, wat de stabiliteit ten goede komt in bochten of bij snelle rijstrookwissels.

Hoe rijdt hij?

Het starten van dit beest blijft een erg plechtig moment, waarvoor je een klepje moet optillen. In de rijmodus Strada blijft de Aventador S verbluffend volgzaam. Natuurlijk moet je de V12 altijd met respect behandelen, maar bij wandeltempo won de auto echt aan comfort en wendbaarheid. Voor het circuit van Valencia (Spanje), dat onze uitvalsbasis was voor deze eerste test, waren de programma’s Sport en Corsa uiteraard veel beter aangepast. De stuggere ophanging zet zich dan zuiverder in bochten, de V12 wordt happiger en de versnellingsbak (nog steeds met zeven versnellingen en een enkelvoudige gestuurde koppeling) sneller… op voorwaarde dat je kiest voor de schakelhendels achter het stuur. In de automatische stand blijven de gangwissels rommelig verlopen. De stand Corsa van zijn kant haalt de sportieve essentie uit de Aventador S, zelfs al neigt hij dan al snel naar brutaliteit. Dat geldt dan vooral voor de versnellingsbak, die zijn versnellingen overloopt met erg heftige lastonderbrekingen. Die worden het chassis teveel, waardoor de auto soms wordt gedestabiliseerd in bochten. Al zo lang als we ze kennen, zijn ze zo, de jongens van Lamborghini: liever brute sensaties dan perfectie. We geven hen geen ongelijk in die zin dat ze aan het stuur van de Aventador S enorm zijn. Bij elke acceleratie wordt het logo op de hoofdsteun letterlijk in je nek gestempeld. En als je je dan bedenkt dat dit doorgaat tot 350 km/h…

Budget & uitrusting

Het is een feit dat klanten bij Lamborghini nooit naar korting vragen. De constructeur weet dat uiteraard en positioneert zijn prijzen daarom een beetje zoals hij dat wil. Daarom tel je vandaag 341.825 euro neer – ongeveer 15.000 euro meer dan voordien – om de gelukkige eigenaar te worden van een Aventador S…. Zonder opties, uiteraard. De transparante motorkap boven de V12 kost ongeveer 6.500 euro, de achteruitrijcamera 4.200 euro, de matte lak 12.100 euro enzovoort…

Concurrenten

De Aston Martin DB11 (610 pk), Ferrari F12 Berlinetta (740 pk) of de toekomstige Bentley Continental Supersports (710 pk) zijn allemaal gedoodverfde rivalen… op papier. In werkelijkheid weten we dat het aankoopproces op dit prijsniveau niet rationeel verloopt en dat de prijs van de Aventador S hem in concurrentie plaatst met een boot, een vliegtuig, een helikopter,… of een andere bevlieging van een rasechte hedonist.

Ons verdict

Met zijn atmosferische V12 blijft de Lamborghini Aventador S een van de meest meeslepende en begeerlijke machines ter wereld. Hij brengt een subtiele mengeling van edele trekken en karakter, présence en kracht, prestaties en doortastendheid. Zijn prijs? Duur, erg duur zelfs… maar altijd verwaarloosbaar voor het gros van de klanten. Wij moesten helaas de sleutels teruggeven. Dat is de harde regel van ons beroep.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker